چکیده:
هدف این پژوهش، تدوین راهبردها و پیامدهای حرفهگرایی در تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش استان فارس بود. این پژوهش به لحاظ هدف کاربردی است و دادهها به صورت کیفی ابا روش داده بنیاد به صورت میدانی در معاونت تربیت بدنی آموزش و پرورش استان فارس براساس نمونه گیری هدفمند از نوع نظری انجام شد. دادهها با استفاده از مصاحبه نیمه ساختار یافته جمع آوری و اشباع نظری و تحلیل نظاممند حاصل گردید. مشارکت کنندگان در پژوهش شامل 23 نفر از مسئولان و دبیران صاحب نظر در تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش فارس بودند که از مصاحبه 19 به بعد پاسخها تکرار پاسخ مصاحبههای قبلی بود. بنابراین اط متون مصاحبه 19 مشارکت کننده استفاده شد. در نهایت بر اساس روش پیشنهادی استراس و کوربین (2011) به صورت همزمان تحلیل دادهها، طی سه مرحله کد گذاری باز، محوری و گزینشی انجام شد. جامعه آماری شامل مدیران و کارشناسان تربیت بدنی و نیز دبیران تربیت بدنی بودند که ابتدا به صورت تصادفی طبقهای و سپس بهصورت در دسترس تعداد 384 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. یافتهها نشان داد برای در قالب مقولههای اصلی توسعه نظام شایسته سالاری در مدیریتها، توسعه نظام ارزیابی عملکرد، توانمندسازی منابع انسانی، توسعه اقدامات انگیزشی و تحقیق و توسعه، 15 راهبرد (مقوله فرعی) و 9 پیامد فرعی در قالب پیامدهای فردی و سازمانی وجود دارد که در صورت تحقق راهبردها، پیامدهایی از قبیل رضایتمندی ذینفعان، توسعه حرفهای و پویایی برنامههای تربیت بدنی و بهداشت مدارس آموزش و پرورش فارس، اثربخشی فعالیتها و فرایندهای اجرایی، پویایی و تعالی سازمانی تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش فارس، بهبود عملکرد سازمانی، توسعه بهرهوری آموزشی و کیفیت بخشی درس تربیت بدنی و ارتقاء سلامتی را درپی خواهد داشت.
The purpose of this research was to formulate strategies and consequences of professionalism in physical education and health education in Fars province. This research is applied in terms of purpose, which was conducted qualitatively and quantitatively and with the field method in the deputy of physical training of Fars province and analyzed with the foundation's data method. The data was obtained using in-depth semi-structured interviews and the principle of theoretical saturation and systematic analysis. The participants in the research included 23 officials and teachers who are experts in physical education and health education in Fars, and from the 19th interview onwards, the answers were the repetition of the answers of the previous interviews. Therefore, the interview texts of 19 participants were used. Finally, based on the method proposed by Strauss and Corbin (2011), data analysis was done simultaneously, in three stages of open, central and selective coding. The statistical population in the quantitative part included physical education managers and experts as well as physical education teachers, who were first randomly selected by stratification and then by available number of 384 people as a sample. The findings showed that there are 14 strategies (sub-categories) and 9 sub-consequences in the form of individual and organizational consequences in the form of categories of development of meritocracy system in managements, development of performance evaluation system, empowerment of human resources, development of motivational measures and research and development. The implementation of the strategies will result in the satisfaction of the stakeholders and the professional development and dynamics of the health and physical education programs of Fars schools and the effectiveness of the activities and executive processes will lead to the dynamism and organizational excellence of this organization, and finally, the improvement of organizational performance, the development of educational productivity. And the quality of the physical education lesson and health promotion will follow.
خلاصه ماشینی:
يافته ها نشان داد در قالب مقوله هاي توسعه نظام شايسته سالاري در مديريت ها، توسعه نظام ارزيابي عملکرد، توانمندسازي منابع انساني ، توسعه اقدامات انگيزشي و تحقيق و توسعه ، ١٤ راهبرد (مقوله فرعي ) و ٩ پيامد فرعي در قالب پيامدهاي فردي و سازماني وجود دارد که در صورت تحقق راهبردها، پيامدهاي رضايت مندي ذينفعان و توسعه حرفه اي و پويايي برنامه هاي تربيت بدني و بهداشت مدارس آموزش و پرورش فارس در پي دارد و اثربخشي فعاليت ها و فرايندهاي اجرايي، موجب پويايي و تعالي سازماني اين سازمان مي شود و در نهايت بهبود عملکرد سازماني ، توسعه بهره وري آموزشي و کيفيت بخشي درس تربيت بدني و ارتقاء سلامتي را درپي خواهد داشت واژگان کليدي: آموزش و پرورش ، دبيران تربيت بدني ، شايسته سالاري ، مربيان بهداشت ، نطريه داده بنياد 64 مقدمه مديريت ورزش دانش آموزي در طول نزديک به يک قرن از شـروع رسـمي آن هنوز با مشـکلات عديده اي سـروکار دارد و به همين دليل هنوز تربيت بدني مدارس در کشــور ما نتوانســته پشــتوانه خوبي براي ورزش همگاني و قهرماني باشــد (راســخ و همکـاران ، ١٣٩٧).
73 با توجه به يافته هاي پژوهش حاضر، توسعه نظام شايسته سالاري در مديريت تربيت بدني تحقيق اضافه شودو سلامت به عنوان يکي از راهبردهايي است که ميتواند به حرفه گرايي اين سازمان کمک نمايد.
Evaluation of Professionalism In Human Resources Management In The Republic Of Moldova.
Professionalization of Human Resource Management in China: A Comparison Study to Law and Accountancy.