چکیده:
چکیدههدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین کمالگرایی با تیپ شخصیتی و شادکامی در معلمان تربیتبدنی بود. 400 معلم تربیتبدنی (200 مرد، 200 زن) در استان چهارمحال و بختیاری، با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. آزمودنیها پرسشنامه شادکامی آکسفورد، پرسشنامه شخصیتی NEO-FFI و مقیاس کمالگرایی اهواز را تکمیل نمودند. دادهها با استفاده از شاخصهای آماری نظیر میانگین، انحراف معیار، ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد بین شادکامی و کمالگرایی در بین معلمان تربیتبدنی رابطه معکوس و معنیداری وجود دارد. همچنین از مجموع عوامل شخصیت، رواننژندگرایی با کمالگرایی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. و دیگر عوامل شخصیت شامل برونگرایی، انعطافپذیری، دلپذیر بودن و باوجدان بودن با کمالگرایی رابطه معکوس و معنیداری دارند. بنابراین هرچه کمالگرایی و توقعات بلندپروازان بدون توجه به تواناییهای فرد بیشتر باشد، میزان اضطراب بیشتر و شادکامی کمتر خواهد شد.
The aim of this present paper was study of the relationship between perfectionism with personality type and happiness in physical education teachers. 400 physical education teachers (200 men, 200 women) in Chaharmahal and Bakhtiari Province, were selected using cluster random sampling. The subjects completed Oxford Happiness Questionnaire, NEO-FFI personality questionnaire and Ahvaz Perfectionism Scale. The data analyzed by Statistical indicators such mean, Standard deviation, Pearson correlation coefficient and multiple regression analysis. Results showed that there is a significant inverse relationship between Happiness and perfectionism in physical education teachers. Also there is a significant positive relationship of personality factors, neuroticism with perfectionism. And there is a significant inverse relationship other personality factors such as extraversion, openness, agreeableness and conscientiousness with perfectionism. Therefore, whatever more perfectionism and ambitious expectations without attention to individual abilities, will be many anxiety and less happiness rate.
خلاصه ماشینی:
اسچيماک و همکاران (٢٠٠٧)، در پژوهشي تحت عنوان همبسته هاي شخصيتي شادکامي و افسردگي به اين نتيجه رسيدند که روان رنجورخويي با شادکامي رابطه منفي معني دار، و بين برون گرايي و شادکامي رابطه مثبت معني دار وجود دارد.
در تحقيقي که براي بررسي رابطه ابعاد شخصيت و ابعاد کمال گرايي با سلامت عمومي دانشجويان دانشگاه تبريز اجراشده است معلوم گرديد که ابعاد کمال گرايي داراي ارتباط مثبت با روان نژندگرايي و ارتباط منفي با برون گرايي و دلپذيري بودند (صوفياني، ١٣٨٦).
با توجه به يافته هاي فوق ، پژوهش حاضر به دنبال يافتن رابطه بين شادکامي و تيپ شخصيتي با کمال گرايي در بين معلمان تربيت بدني است .
روش شناسي اين پژوهش با توجه به عنوان رابطه بين شادکامي و تيپ شخصيتي با کمال گرايي در بين معلمان تربيت بدني توصيفي و از نوع همبستگي است .
توصيف آماري متغيرهاي پژوهش متغيرها ميانگين انحراف استاندارد حجم نمونه شادکامي ٤٢/٦٧ ١١/٩٥ 400 کمال گرايي ٦٩/٨٧ ١١/٠٥ 400 روان نژندگرايي ٢٠/٦ 8/08 400 برونگرايي ٢٨/٨ 5/8 400 انعطاف پذيري ٢٩/٩٦ 5/2 400 دلپذير بودن ٣١/١٨ 6/7 400 باوجدان بودن ٣٤/٧ 7/6 400 براي بررسي رابطه شادکامي با کمال گرايي از ضريب همبستگي پيرسون استفاده شد که نتايج آن در جدول ٢ آمده است .
طبق جدول ٣ نتايج نشان مي دهد که از مجموع عوامل شخصيت صفات روان نژندگرايي با کمال گرايي رابطه مثبت و معنادار ولي عوامل ديگر شخصيت يعني برون گرايي، انعطاف پذيري ، دلپذير بودن و باوجدان با کمال گرايي رابطه منفي و معنادار وجود دارد.
Culture, personality, and subjective well-being: Integrating process models of life satisfaction, Journal of Personality and Social Psychology, 82, 582-593.