چکیده:
یکی از مهمترین پدیده های آموزش که در آینده بیشتر مورد استفاده قرار میگیرد، هوش مصنوعی است که با توجه به اهمیت و کاربرد آن در آموزش، بسیار مورد توجه قرار گرفته است. بکارگیری هوش مصنوعی در آموزش تاریخ ، در آینده ای نزدیک ضرورت می یابد فلذا پژوهش در حیطهی کاربرد ها، چالش ها و فرصت ها و همچنین نحوه ی صحیح استفاده از هوش مصنوعی، از مهمترین وظایف پژوهشگران تاریخ محسوب میشود. در این پژوهش ضمن پرداختن به این موضوعات، به بررسی نقش هوش مصنوعی در آموزش تاریخ، می پردازیم.و با توجه به نتایج حاصل شده میتوان گفت که کاربرد هوش مصنوعی درآموزش تاریخ میتواند تاحدودی ازکاستی های تدریس سنتی بکاهداما نمیتوان آنرا جایگزین مناسب تری برای معلمان دانست. هوش مصنوعی در کنار معلم می تواند تا حد قابل توجهی از استرس و فشار کاری معلم و دانش آموز بکاهد و در اثربخشی آموزش تاریخ نقش بسزایی داشته باشد
One of the most important phenomena of education that will be used more in the future is artificial
intelligence, which has received a lot of attention due to its importance and application in
education. The use of artificial intelligence in history education will become necessary in the
near future, so research in the field of applications, challenges and opportunities, as well as the
correct way of using artificial intelligence, is considered one of the most important tasks of
history researchers. In this research, while dealing with these issues, we examine the role of
artificial intelligence in history education. And according to the results, it can be said that the
use of artificial intelligence in history education can reduce the shortcomings of traditional
teaching to some extent, but it cannot be a more suitable substitute for teachers. knew Artificial
intelligence alongside the teacher can significantly reduce the stress and workload of the teacher
and student and play a significant role in the effectiveness of history education.
خلاصه ماشینی:
درس تاريخ با سرگذشت انسان ها و جوامعي سر و کار دارد که در حال حاضر وجود ندارند بنابراين درک آن براي فراگير مشکل است براي حل مشکلاتي از اين دست ، ميتوان از پديده هاي نوين آموزش مانند هوش مصنوعي استفاده نمود.
پيشينه ي پژوهش زايلينگ چن و همکاران (۲۰۲۲)، در پژوهشي تحت عنوان دو دهه هوش مصنوعي در آموزش : مشارکت کنندگان ،همکاري ها، موضوعات پژوهشي، چالش ها و جهت گيري هاي آينده ، بر شفافيت در مورد استفاده از داده هاي يادگيرنده براي تحقق يادگيري شخصي سازي شده ، افزايش پذيرش هوش مصنوعي توسط معلمان از طريق مشارکت دادن آنها در طراحي سيستم و متقاعد کردن آنها از اثربخشي هوش مصنوعي از طريق طراحي آزمايشات قوي و همچنين حرکت به سمت "بکارگيري هوش مصنوعي در آموزش "براي طراحي سيستم آموزشي با قابليت تعميم بالاتر تاکيد ميکند و حوزه هاي اميدوار کننده در زمينه ي کاربرد هوش مصنوعي در آموزش را: آموزش شخصي سازي شده ،ربات هاي آموزگار،پيش بيني عملکرد دانش آموزان ،تحليل گفتمان در کلاس درس ،ارزيابي شبکه هاي عصبي براي تشخيص چگونگي تدريس ؛ محاسبات عاطفي براي تشخيص احساسات يادگيرنده مي داند.
برترام و همکاران (۲۰۲۱) در پژوهش خود با عنوان هوش مصنوعي در آموزش تاريخ تحليل محتواي زباني و پيچيدگي نوشته هاي دانش آموز در پروژه CAHiST (ارزيابي محاسباتي تفکر تاريخي)، به بررسي چالش هاي ارزيابي امتحانات و تکاليف دانش آموزان در ً درس تاريخ پرداخته و اظهار مي کنند که استفاده از قالب هاي آزمون استاندارد در ارزيابي شايستگي هاي تاريخي اخيرا مورد انتقاد شديد قرار گرفته است .