چکیده:
مسئلهی سرزندگی و خلاقیت از جمله مسائل مطرح قرن حاضر میباشد و تأثیرات عوامل محیطی- کالبدی فضاها به عنوان جزیی از عوامل مؤثر بیرونی بر سرزندگی خلاق کودکان، انکارناپذیر است. از طرفی، موضوع سرزندگی خلاق در فضاهای آموزشی مدارس ابتدایی نیز مسألهای مطرح و حائز اهمیت است. لذا هدف پژوهش حاضر بررسی و مطالعه دیدگاه مربیان مدارس و دستاندرکاران درباره عوامل موثر بر ارتقای سطح سرزندگی و خلاقیت کودکان در فضاهای آموزشی مدارس ابتدایی و بررسی عوامل طراحانه مستخرج میباشد. در این پژوهش از روش تحقیق کمی استفاده شده است. پس از تدوین پرسشنامه بر اساس جدول هدف محتوی، حجم نمونه از طریق دیدگاه کلاین با توجه به تعداد سوالات پرسشنامه به 230 نفر رسید. لذا از مربیان مدارس و دستاندکاران در مدارس سطح تهران به صورت نمونهگیری خوشهای تصادفی انجام گرفت و نتایج برای تحلیل دادههای جمعآوریشده، در نرم افزار SPSS نسخهی 23 بر اساس تحلیل عامل R استخراج گردید. معیارها به کمک تجزیه و تحلیل آماری پرسشنامه مورد دستهبندی قرار گرفت، که تحلیل عامل آن بیان مینماید 9 عامل معنیدار: 1. آشناپنداری و خوانایی محیط بر سازگاری کودک با آن، 2. نظارتپذیری و رویتپذیری محیط بر احساس امنیت کودک و تعاملپذیری، 3. تجربهپذیری و خیالپردازی محیط بر بازیهای چندحسی و خاطرهانگیزی، 4. جلوههای طبیعی و جنبههای انگیزشی محیط بر بازیهای خلاق و شادکامی کودک، 5. ایمنی و آسایش کالبدی بر بهزیستی، 6. انعطافپذیری و تنوعپذیری محیط بر بازی و یادگیری، 7. اجتماعپذیری و حضورپذیری محیط بر اعتماد به نفس کودک برای بازی و تعاملات، 8. سرزندگی خلاق با آرایههای محیطی بر شکلگیری رفتار کودک و 9. بازیپذیری و رویدادپذیری محیط بر خلاقیت کودک، همراه با مصادیق معمارانه بر سرزندگی خلاق تاثیر میگذارد.
The issue of Vitality and creativity is one of the major issues in the present century and the impacts of environmental - physical spaces, as an effective factor, external to the individuals on Creative vitality of children irrefutable. This research uses the factor analysis for Characteristics of creative vitality in primary schools in Tehran with perceptions of School educators and practitioners affecting viewpointsAfter formulating the contents of the content table and the questionnaire, the sample size based on Klein's views reached 230 people according to the number of questionnaires. Therefore, the viewpoints of School educators and practitioners in educational spaces at Tehran schools were randomly selected by cluster sampling. The data were analyzed by SPSS version 23 and using R factor analysis. The results of this research indicated that 9 factors 1) Familiarity and readability of the environment on the child's adaptation to it, 2) Supervision and visibility of the environment on the child's sense of security and interactivity, 3) Experience and imagination of the environment on multi-sensory and memory games Motivation, 4) Natural effects and motivational aspects of the environment on the child's creative games and happiness, 5) Safety and physical comfort on well-being, 6) Flexibility and diversity of the environment on play and learning, 7 ) Sociability and presence of the environment on the child's confidence for play and interactions, 8) Creative vitality with environmental arrays on the formation of child behavior and 9) Playability and eventfulness of the environment on the child's creativity with examples of design on vitality Creatively affects. The results show that the educational spaces of primary schools can be an effective context for learning and experiencing the environment from various physical, functional, social, psychological and perceptual aspects of the environment.These experiences and learnings in different dimensions lead to creative vitality.