چکیده:
وجود عناصری با خاصیت بینابینی در معماری، بر همزیستی اجزاء آن موثر بوده است. در راستای شفافیت و کاهش تدریجی ماده، فضاهای مابین با ساختاری نامرئی مورد استفاده قرار گرفته و به نام «تهی» خوانده میشوند. پژوهش حاضر بر مبنای مولفههای تهی در معماری، تاثیر هر یک از مولفهها بر تعاملات اجتماعی را مورد توجه قرار داده است. حضور تهی در کاربریهای مختلف تا چه حد میتواند در مولفههای اجتماعیِ فضا تغییر ایجاد کند؟ به عنوان سوال اصلی تحقیق مطرح میگردد. به عبارت دیگر آیا تاثیرات تهی بر رفتار کاربران در همه کاربریها یکسان عمل مینماید؟ از اهداف اصلی تحقیق شناسایی شاخصهای اجتماعی «تهی» در فضاهای عمومی و تبیین نقش تسهیلکنندگی یا بازدارندگی آن در تعاملات اجتماعی افراد میباشد. در این تحقیق روش ترکیبی، پیمایشی با نمونههای مطالعه هدفمند، در نظر گرفته شد و پس از استخراج مولفهها، چارچوب مفهومی تدقیق گشت. فرآیند تحقیق در دو مرحله پیمایش اولیه در پنج کاربری مختلف اداری، درمانی، آموزشی، هتل و تجاری و پیمایش اصلی در سه نوع کاربری آموزشی، هتل و تجاری به انجام رسید. اطلاعات مورد نیاز به روش پرسشنامه و مصاحبه، جمعآوری و با نرمافزار مورد تحلیل قرار گرفت. یافتههای تحقیق اثر معنادار مولفههای کالبدی و معنایی تهی بر تعاملات اجتماعی افراد را نشان میدهد. در پیمایش اولیه یافتهها در ساختمان اداری، اثر اجتماعگریزی و در درمانی تا حدودی خنثی را ارائه نمود؛ در حالی که پیمایش اصلی تهی در ساختمانهای تجاری، هتل و دانشگاه را با اثر اجتماعپذیری بر رفتار معرفی مینماید. نتیجهگیری تحقیق اذعان میدارد، وید در فضای معماری، نقش جداکننده و پیونددهنده را به طور همزمان ایفا مینماید. میزان اثرپذیری روابط و تعاملات اجتماعی در فضای دارای وید به میزان اثرپذیری افراد از محیط، نوع کاربری، فعالیت و هدف کاربران از حضور در مکانها بستگی دارد.
In-Between elements in architecture has been effective on the coexistence of components. In order to clarify and gradually reduce the materials, the invisible between spaces were used and called "void". The present study, based on voids components in architecture, has considered the impact void on social interactions in architectural spaces. To what extent can void presence in uses change the social components of space? It is the main question of the research. In other words, in different uses, how void affects social interactions in public spaces? One of the main objectives of the research is to identify "void" social indicators in public spaces and to explain the role of facilitating or inhibiting it in individuals' social interactions. The combined research or qualitative-quantitative method was considered as a survey with purposeful study samples, and after extracting the components, the conceptual framework was refined. The research process in two stages of initial test in 5 different office, medical, educational, hotel and Commercial and main test was done in 3 types of educational, hotel and commercial. The required information was collected by questionnaire and interview and analyzed by software. Findings show a significant effect of physical and void semantic components on social interactions; In the initial test, the findings in the office building showed it has unsociable effects and in medical places void is ineffective ; While the main test in commercial building, the hotel and the university with the effect of sociability on behavior by void. The research concludes that void plays a connection and intruption role in the architectural space at the same time. The effectiveness of relationships and social interactions in the void depends on users are affected by the environment, the type of use, the activity, and the purpose of the users' presence in places.