چکیده:
برخی از پروژهها درنهایت بسیار متفاوت از آن چیزی ساخته میشوند که در ابتدا مقصود سازندگان آن بوده است. عدم تدقیق در برآوردهای صورتگرفته در زمان ارجاع کار، تغییرات در وضعیت مکانیکی خاکِ محل اجرای پروژه، اشتباه در اسناد فنی مبنای طراحی که به تغییر در مقادیر، ظرفیتهای تجهیزات مورداستفاده منجر میشود، تغییر در اولویت کارهای اعلامشده، تغییر در نحوۀ دسترسی به محل اجرای کار و... جملگی از عواملی هستند که به ایجاد تغییرات در محدوده، مقادیر و کیفیت شرح کار پروژه میانجامد. آثار مالی و زمانی این تغییرات در برخی موارد به اندازهای قابل توجه است که اختلافات جدی بین طرفین ایجاد میکند. مدیریت این تغییرات بر اساس اسناد قراردادی و تهیۀ مستندات لازم از سوی هریک از طرفین امری ضروری است، به نحوی که عدم دقت و رعایت این موارد ممکن است به ورود ضرر به یک طرف قرارداد منجر گردد. پیشنیازهای لازم برای انتشار اسناد ارجاع کار و تعیین معیارهای لازم اعم از تجویزی یا عملکردی بودن آنها از سوی مناقصهگذار و تدقیق در اسناد مربوطه از موضوعاتی است که آثار بسیار قابلتوجهی در مدیریت تغییرات خواهد داشت. نحوۀ ارزیابی آثار مالی و زمانی تغییرات در صورت نبود سازوکار مشخص قراردادی مشکل دیگری است که باید آن را با توجه به رویههای معمول و قوانین و مقررات حاکم بر قرارداد حل و فصل نمود. محدودۀ اعمال تغییرات و انواع تغییرات قابل اعمال نیز با توجه به تعاریف قراردادی فیمابین طرفین و رویۀ موجود در صنعت نیز بایستی تبیین گردد.
Some projects are ultimately being built very differently from what the builders originally intended. Design that leads to variations in the quantities, capacities of the equipment used, changes in the priority of the works, changes in the way of access to the work front, etc., are some factors that lead to changes in the quantities and the quality of the project scope of works. The financial and time effects of these changes are in some cases significant, which causes serious controversies between the parties. It is necessary to manage these changes based on the contract documents and the preparation of the necessary documents by each party is of great importance, so that inaccuracy and non-observance of these items may lead to losses to one party of the contract. Prerequisites for publishing tender documents and determining the necessary criteria- whether they are prescriptive or performance-based - by the bidder and reviewing the relevant documents are among the issues that will have significant effects on change management. evaluating the financial and time effects of changes in the absence of a clear contractual mechanism is another problem that must be resolved in accordance with the usual procedures and rules and regulations governing the contract.
خلاصه ماشینی:
١. مقدمه انجام پروژه هاي صنعتي بزرگ نه تنها در مرحلۀ مذاکرات و سپس انعقاد آن ، مستلزم صـرف زمـان نسـبتا طولاني است ، بلکه در مرحلۀ اجرا نيز همواره به جهت زمان طولاني و تغييراتي که بـه دلايـل مختلفـي ازجمله تغيير در حجم کار، ظرفيت ميزان محصول توليدي از ميدان يـا نيروگـاه و يـا کارخانـه ، تغييـر در کيفيت و کميت و ظرفيت تجهيزات مورداستفاده ، تغيير در اسناد فني مبناي طرح و مـوارد مشـابه حـادث ميشود، باعث بروز اختلاف ميان کارفرما، پيمانکار و سرمايه گذار (در صورت وجود) ميگـردد کـه عمـدة اين اختلافات ناشي از آثار مالي و زماني مترتب بر تغييرات ايجادشده است .
يا در قراردادهاي EPC غيرصنعتي ابلاغي سازمان برنامه (طرح و ساخت ) که در اکثر موارد ترجمان کتاب زرد مؤسسۀ فيديک است تغيير را به عناوين معيني محـدود نکـرده ، بلکه هر تغييري را که از سوي مشاور کارفرما و نهايتا خود کارفرما تصويب ، تأييد و به پيمانکار ابلاغ ميشود در قالب تغيير تعبير نموده است که البته در خلال ساير مطالب مـيتـوان بـه عنـاويني همچـون افـزايش و کاهش کارها و حتي اصلاحات به موجب تغيير در قوانين و مقررات در اين خصوص دست يافت .
مفهوم ديگري که از چارچوب کلي پيمان مستفاد ميگردد، اين است که اعمال تغييرات بايستي در محدودة کار موضوع پيمان باشد؛ بنابراين اگر در يک پيماني که موضوع آن مربوط بـه تجهيـزات اسـت ، کارفرما نميتواند در خصوص کارهاي ساختماني به پيمانکار از بابت افزايش کار تغييراتي را ابلاغ نمايد و برعکس ، با بررسي موضوع در فرمت هاي قراردادي ابلاغ شـده بـراي قراردادهـاي سـاخت در کشـورهاي امريکا و انگلستان نيز مشخص ميشود که در اين نوع قراردادها دست دستگاه دولتي براي ابلاغ تغييرات به نحو مطلق باز نيست .