چکیده:
ضروریترین عملکرد دولتها اعم از الهیاتی و یا سکولار به مانند یک ارگان زنده ادامه حیات در محدوده تحت حکمرانی است و ثروتعمومی هر کشور منابع تامین نیازهای این ارگان زنده را فراهم میکند. در جوامع امروزی، اجرای عدالت در حوزههای توزیع و تخصیص و رفع تبعیض برای حفظ حیات دولتها ضرورتی انکار ناپذیر است. هر میزان این منابع ثروت بیشتر باشد و البته بهصورت صحیح اداره و یا مصرف بشود موجب رشد توسعه پایدار حکومت و بالطبع تضمین بقای حکمرانی سبب میگردد. اولین گام جهت اداره و بهرهبرداری از ثروتهای عمومی، شناسایی تمامی انواع و مصادیق ثروتهای عمومی است. تاکنون در حقوق عمومی ایران صرفا به جنبههای ملموس ثروتعمومی توجه شده است و نسبت به جنبههای ناملموس ثروتعمومی به دلیل عدم شناسایی این نوع ثروت، هم در حوزه شناسایی و هم در حوزه اداره و یا مصرف بیتوجهی شده است. سرمایههای انسانی به عنوان ثروتعمومیناملموس، ارزشمندترین بخش ثروتعمومی یک کشور است که از اوایل قرن حاضر میلادی ارزیابی اقتصادی این ثروت، در اقتصاد کلان مورد توجه دولتها قرار گرفته است. این مقاله درصدد بسط فضای مفهومی موضوع و بیان جنبه مسئله مند بودن آن و بررسی ابعاد و جنبههای مختلف ثروتعمومی بالاخص ثروتعمومیناملموس میباشد.
The most essential function of governments, whether theological or secular, as a living organ is to survive in the area under its rule, & the public wealth of each country provides the resources to meet the needs of this living organ. In today's society, the administration of justice in the areas of distribution, allocation & elimination of discrimination is an undeniable necessity for the survival of governments. Indeed, the greater amount of these resources, if properly managed or consumed, it will lead to the growth of sustainable government development & ensure the survival of governance. The first step in managing & exploiting public wealth is to identify all types & instances of public wealth. So far, only the tangible aspects of public wealth have been considered in Iranian public law, & the intangible aspects of public wealth have been neglected due to the lack of recognition of this type of wealth, both in the field of identification & in the field of management or consumption. Human capital as intangible public wealth is the most valuable part of a country's public wealth, which has been considered by governments in macroeconomics since the beginning of the present century. This article seeks to expand the conceptual space of the subject & express its problematic aspect & examine the various dimensions & aspects of public wealth, especially intangible public wealth, & in a word, to substantiate the concept of intangible public wealth.
خلاصه ماشینی:
واکاوي مفهـوم ثـروت عمومـي در اصـل ٤٥ قانون اساسـي از منظـر ثـروت عمومـي ناملموس حميد رضا حق پناهان * حامد کرمي ** مجتبي همتي*** چکيده ضروريتريــن عملکــرد دولت هــا اعــم از الهياتــي يــا ســکولار بــه ماننــد يــک ارگان زنــده ، ادامــه حيــات در محــدوده تحــت حکمرانــي اســت و ثــروت عمومــي هــر کشــور، منابــع تأميــن نيازهــاي ايــن ارگان زنــده را فراهــم ميکنــد.
نتيجـه مقالـه ايـن اسـت کـه سـرمايه هاي انسـاني بـه عنوان ثــروت عمومــي ناملمــوس ، ارزشــمندترين بخــش ثــروت عمومــي يــک کشــور اســت کــه دولت هــا از اوايــل قــرن حاضــر ميــلادي بــه ارزيابــي اقتصــادي آن در اقتصــاد کلان توجــه نشــان داده انــد کليدواژه ها:.
خيراللــه پرويــن و فراهانــي )١٣٩٩( در مقالــه »بازشناســي مفهــوم ثروت هــاي عمومـي در اصـل ٤٥ قانـون اساسـي جمهـوري اسـلامي ايـران « بـه ايـن نتيجـه ميرسـند کـه بـر خــلاف تصــور رايــج ، منظــور از »ثروت هــاي عمومــي«، صــرف »انفــال « نيســت و امــوال موضــوع ايــن اصــل در ســه دســته کلــي »انفــال «، »مباحــات « و »امــوال عمومــي کاربريمحــور« قــرار ميگيرنـد.
از ايـن رو، در راسـتاي نـوآوري مقالـه ميتـوان بيـان داشـت کـه مقالـه حاضـر بـه صـورت مسـتقل ، ثروت هـاي عمومـي را بـر مبنـاي اصـل ٤٥ قانـون اساسـي بررسـي خواهـد کـرد و بررسـي ثـروت عمومـي ناملمـوس جنبـه نوآورانـه مقالـه حاضـر اسـت .
٣ همــان گونــه کــه ملاحظــه ميشــود، ميــراث فرهنگــي ناملمــوس ، فــرد اجــلاي ثــروت عمومــي ناملمـوس اسـت کـه دولت هـا تنهـا بـه عنـوان يـک نهـاد دبيرخانـه ، وظيفـه ثبـت ايـن ميـراث را دارنـد، امــا امــکان تملــک و حتــي اداره ايــن گونــه ثروت هــا را ندارنــد.