چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی چالشها و راهکارهای مشارکت سیاسی آگاهانه در نظام انتخاباتی جمهوری اسلامی ایران است. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده و بر این فرضیه استوار است که سیستم انتخاباتی در ایران، در فقدان احزاب سیاسی، اغلب تحت تأثیر ملاحظات فرهنگی، قومی، مذهبی و هیجانات بوده و در نهایت به صورت ناآگاهانه، تودهای و همهگیر انجام میشود. از جمله راهکارهای ارائه شده در این پژوهش، ضرورت رجوع به نهادها و تشکّلهای دیگر مانند اصناف، مساجد، مطبوعات و رسانه ملی است که میتوانند تا حدودی کارکردهای خاص احزاب مانند ارائه اطلاعات، ارتقای فهم سیاسی، کاهش هیجانات و از بین بردن پدیده بیاعتنایی سیاسی را انجام دهند. یافتهها حاکی از آن است که مشارکت سیاسی در ایران در حوزه رأیدهندگان با معضلاتی مانند بومیگرایی، قومیتگرایی، کمبود اطلاعات و ناآگاهی و نیز در حوزه داوطلبان با مشکلاتی مانند تعدد ثبت نامکنندگان، عدم صداقت در گفتار داوطلبان و ناعدالتی در فرایند تبلیغات مواجه است.
The purpose of the present study is to review challenges and strategies for informed political participation in the election system of the Islamic Republic of Iran. The research method is descriptive-analytic and it relies on the hypothesis that the election system in Iran, in the lack of political parties, is often under the influence of cultural, ethnic, and religious fads and is finally conducted without awareness and in a massive and wide spread way. Some of the proposed strategies in this article include the necessity of referring to other institutions and gatherings such as shopkeepers, mosques, journals, and mass media which can somehow perform special functions of parties like giving information, enhancing political perception, decreasing fads, and removing political indifference among people. The results indicate that as for voters, political participation in Iran faces predicaments such as nativism, ethnocentrism, lack of information, and unawareness. The predicaments related to candidates involve the high number of volunteers, dishonesty in speech, and injustice in campaign procedure.