چکیده:
در باره دلالت استقلالی و ذاتی ظواهر آیات اعتقادی اکثر تفکیکیان تردید بلکه منکر آن شدند و بر این باورند که آیات اعتقادی قرآن دلالت و ظهور ذاتی و استقلالی ندارد. آنان در مقام تعلیل عدم حجیت ظواهر قرآن به ادله ای چون: قرینه منفصله انگاری روایات، علم بشری انگاری علم مفسر قرآن، اختصاص فهم قرآن به معصومین« من خوطب به» تمسک کرده اند. نویسنده با سه رویکرد قرآنی، روایی و عقلی نشان خواهد داد که آیات و روایات متعددی بر ناطقیت آیات دلالت استقلالی ظواهر آیات دلالت می کنند. و بر انکار آن لوازم باطلی مثل: عدم اعتبار روایات، تعاررض با فلسفه نزول قرآن و بعثت، جاودانگی و خاتمیت، لغویت وحی مترتب می شود که هیچ متأله مسلمان نمی تواند بر آن ملتزم شود.
خلاصه ماشینی:
آيا قرآن يک منبع معتبر و رسمي است يا نه ؟ آيا اعتبار منبعيت قرآن مستقل است ؟ يا اين که اعتبارش منوط به ضميمه نمودن منبع ديگر مثل تفسير مستقيم اهـل بيـت يـا روايـات شان است ؟ به نظر نمي رسد عالم مسلمان در ابتدا به دو سئوال فوق به صورت قاطع جـواب منفـي بدهد و معتقد به عدم حجيت آن باشد؛ چنان که طيـف معتـدلي از اخبـاريون مثـل صـاحب الحدائق (بحراني ، الحدائق الناضـره ، ج ١، مقدمـه ، ص ٣٢)، فـيض کاشـاني (فـيض کاشـاني ، ١٤١٥ق ، ج ١، ص ٣٥) بر حجيت ظواهر قرآن تأکيد و تصريح دارند؛ لذا جواب ابتـدايي و مستقيم مکتب تفکيک هم بدان مثبت خواهـد بـود؛ مـثلا در مواجهـه بـا عرفـا و فلاسـفه در تاويل ظاهر برخي از آيات و روايات به نقد آن پرداخته و از آن به عنوان هـدم اسـلام تعبيـر مــي کننــد، لــذا عمــل بــه ظــواهر نصــوص دينــي اعــم از قــرآن و روايــات را واجــب مــي انگارند(اصـفهاني ،د، ١٤٣٨ق ، ج ١، ص ١٨٣).
لازمه قول مکتب تفکيک نياز دلالت قرآن بر معاني خود به ضـم روايـت يـا روايـاتي است و معناي محترمانه آن اين است که قرآن براي رساندن معاني الفـاظ و آيـات خـود بـه مردم خودش کفايت نمي کند و نياز به مترجم و شارح و مفسر دارد، و ايـن لازمـه بـا خـود قرآن همخوان نيست ، چرا که آيات متعددي با عناوين مختلفي چون : قرآن کتاب نور، بينـه ، دليل ، برهان ، هدايت ، عربي مبين وارد شده است کـه بـر دلالـت واضـح و شـفاف قـرآن و بدون نياز به ضم ضميمه اي تاکيد دارند.