چکیده:
براساس نظریهٔ واسازی دریدا، معنا همواره در تعویق و زنجیرهٔ دالها فاقد مدلولی غایی است. هدف پژوهش حاضر این است که نشان دهد، دگردیسیهای بصری ذاتاً واسازنده هستند؛ مگر اینکه روایتی ساختگرا مانع از بروز این قابلیت شود. کتابهای تو در تو اثر نوریکو اوئنو، من میبینم من میبینم اثر رابرت هندرسون، تو لکلکی یا دارکوب و من روی دستم میایستم از علی خدایی به این دلیل برای موضوع پژوهش اختیار شدهاند که جملگی مبتنی بر دگردیسی تصویرند و درعینحال در خلق دگردیسی تصویر از سبکهای ناهمسانی استفاده کردهاند. مقالهٔ حاضر با روش تحلیلیـ تطبیقی در پی پاسخگویی به چگونگی شکلگیری واسازی یا عدم شکلگیری آن در آثارِ مبتنی بر دگردیسی بصری است. نتیجهٔ پژوهش پیشِرو، مبین این است که دگردیسی تصویری میتواند تحتتأثیر ساختار روایی متن، کارکرد واسازگونهٔ خود را از دست بدهد. بهعبارتی دقیقتر، روایتِ تصویری متن میتواند از زنجیرهٔ تصاویرِ دگردیسشونده تعویقزدایی کند.
According to theory of deconstruction by Derrida, meaning is always defermented and the chain of signifiers have no final signification. The objective of the current research is to show that visual metamorphoses are inherently constructive, unless, a constructive narrative prevents this possibility from occurring. "Elephant Buttons" by Noriko Ueno, "I see, I see" by Robert Henderson, "Are you a stork or a woodpecker?" and "I stand on my hand" by Ali Khodaei were chosen for the research topic, because all are based on metamorphosis of the image and at the same time, they have used different styles in creating the metamorphosis of the image. The present article seeks to answer the question “how deconstruction is formed or not in works based on visual metamorphosis”, with the analytical-comparative method. The result of the present research shows that image metamorphosis can lose its adaptive function under the influence of the narrative structure of the text. In more precise words, the visual narration of the text can postpone the chain of metamorphosing images.