چکیده:
مقدمه: با طولانیتر شدن دوره جوانی، بسیاری از دانشجویان با چالشهای زیادی در فرآیند هویتیابی درگیرند که جنبههای مختلف رضایت از زندگی آنها را تحت تأثیر قرار میدهد. این پژوهش با این هدف انجام شد که به تحلیل نیمرخ نهفته ابعاد هویتی دانشجویان کارشناسی و ارتباط آن با رضایت از زندگی آنها بپردازد.
روش: روش مطالعه حاضر توصیفی- همبستگی از نوع تحلیل طبقات نهفته با استفاده از نرمافزار MPLUS بود. MPLUS یک برنامه مدلسازی متغیرهای نهفته است که متغیرهای پیوسته یا مقولهای را به زیرگروههای محدودی کاهش میدهد. همچنین برای مقایسه رضایت از زندگی دانشجویان در بین خوشههای نهفته از روش تحلیل واریانس تک متغیره استفاده شد. جامعه آماری پژوهش، کلیه دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه تبریز بودند که 375 نفر از آنها با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب گردیدند. دادهها با استفاده از پرسشنامههای هویت اجتماعی صفاری نیا و روشن (1390)، هویت مذهبی بل (2009)، هویت اخلاقی آکینو و رید (2002) و رضایت از زندگی داینر و همکاران (1985) جمعآوری شد.
یافتهها: نتایج تحلیل طبقات نهفته منجر به شناسایی 6 نیمرخ هویتی شد و نتایج تحلیل واریانس نشان داد که رضایت از زندگی دانشجویان با توجه به خوشهبندی ابعاد هویتی آنان متفاوت است (01/0>P)، بهنحویکه خوشه هویت کامل، بیشترین و خوشه هویت آشفته، کمترین میزان رضایت از زندگی را دارا بودند.
نتیجهگیری: نتایج پژوهش با استفاده از رویکرد فردمحوری، دیدگاه جدیدی را برای درک ابعاد هویتی دانشجویان ارائه میدهد که برای پیشبینی رضایت از زندگی و ارائه مداخلات متناسب با هر بعد هویتی میتوان از آن بهره جست.
Introduction: As the youth period extends, numerous students are involved with various issues in the identity process which affects diverse aspects of their life satisfaction. This research was conducted to analyze the latent profile of undergraduate students' identity dimensions and their relationship with their life satisfaction. Method: The method of this study was a descriptive-correlation type of latent profiles analysis using MPLUS software. MPLUS is a latent variable modeling program that reduces continuous or categorical variables to limited subgroups. Likewise, the one-way ANOVA method was used to compare students' life satisfaction among latent clusters. The statistical population of the research was all undergraduate students of Tabriz University and 375 of these students were selected as a sample using a multi-stage cluster random sampling method. Data were collected using Scales of Saffarinia and Roshan's Social Identity (2010), Bell's Religious Identity (2009), Aquino and Reed's Moral Identity (2002), and Satisfaction with Life of Diener et al. (1985). Results: The results of the latent profiles analysis led to the identification of six identity profiles, and the results of the variance analysis revealed that the life satisfaction of students according to the identity dimensions is different (PConclusion: Using the person-centered approach, the results of the research offer a new perspective for understanding the identity dimensions of students, which can predict life satisfaction and provide interventions according to each identity dimension.
خلاصه ماشینی:
This research was conducted to analyze the latent profile of undergraduate students' identity dimensions and their relationship with their life satisfaction.
Data were collected using Scales of Saffarinia and Roshan's Social Identity (2010), Bell's Religious Identity (2009), Aquino and Reed's Moral Identity (2002), and Satisfaction with Life of Diener et al.
Conclusion: Using the person-centered approach, the results of the research offer a new perspective for understanding the identity dimensions of students, which can predict life satisfaction and provide interventions according to each identity dimension.
Zimmermann, Lannegrand-Willems, Safont-Mottay & Cannard 8.
Turner, Oakes, Haslam & Mcgarty 11.
بر اساس دیگر مطالعات، تعلقات مذهبی و دین داری چه به صورت رسمی از طریق عضویت گروهی باشد چه به صورت غیررسمی در تنهایی انجام شود، رضایت از زندگی را افزایش میدهد (وانگ ، هو و فلدر١٣، ٢٠١٩)، به همین ترتیب پژوهش هایی که رابطه هویت مذهبی و معنوی را با ابعاد بهزیستی روانی و ذهنی مورد بررسی قراردادند، ارتباط معناداری بین این متغیرها یافته اند (هاشمی ، مرزبان ، سبار و هریس ، ٢٠٢٠؛ خراسانی دهشتران ، بشلیده ، حمید، مرعشی و نعامی ، ١٣٩٩).
عزیز١ (٢٠١٨)، در مطالعه خود این پرسش نامه را مورداستفاده قرار داده و پایایی آن را با ضریب آلفای کرون باخ برای ابعاد هویت مذهبی دیررس (٠/٨٤)، زودرس (٠/٧٩)، مغشوش (٠/٧٩) و موفق (٠/٧٧) گزارش کرده است .
نتایج دیگر پژوهش نشان داد که رضایت از زندگی دانشجویان با توجه به خوشه بندی ابعاد هویتی آنان متفاوت است .
Aspect of personal identity, life satisfaction, and self- efficacy: Exploring the relationship between indicators of academic graduate students.
Sense of identity and life satisfaction in college students.