چکیده:
بحران های سیاسی/ فرهنگی ازمسائل بسیارمهمی است که گاه بیگاه نظام جمهوری اسلامی را با چالش روبرو ساخته است. بازخوانی رویکرد آمریکا در چهل و چهار سال گذشته و نحوه ی مدیریت این تهدید ها از ناحیه رهبری نظام اسلامی ، قابل تامل و واکاوی است که تدابیر و سیاست های ولی فقیه و رهبری چگونه بوده است که دشمن در عموم عرصه ها ناکام و ناچار به عقب نشینی شده است؟ بنابراین هدف این مقاله بررسی سیره سیاسی - اجتماعی امام خمینی (ره) و امام خامنه در مدیریت بحران های سیاسی اجتماعی بوده است که با بهره گیری از روش توصیفی تحلیلی انجام پذیرفته است. یافته های مقاله گویای این است که رهبری با بهره گیری از فرایند پنج گانه مدیریت بحران شامل شناخت ، برآورد ، پیشگیری ، مقابله و بازسازی عرصه های بحران و استفاده از مولفه های انگیزه الهی و وحدت ، توانمند سازی و هدایت جریان اسلام ناب و اشاعه ارزشها ، بصیرت جمعی ، توجه به رویکرد اقتصاد مقاومتی وخود کفایی و خدمت به مردم می توان مشروعیت سیاسی را افزایش داد و اعتماد عمومی و انسجام اجتماعی بالا برد و نظام اسلامی را کارامد ساخت و از طرفی نتیجه گیری می شود که مدیریت حکیمانه رهبری بخش بزرگی از قدرت نرم جمهوری اسلامی است و تبیین این توانمندی و الزام عملی به دستورات رهبری می تواند کماکان نظام جمهوری اسلامی را در برابر تهدیدها و بحران های پیش رو بیمه سازد
Political/cultural crises are very important issues that sometimes make the Islamic Republic of Iran face a challenge. Re-reading the approach of America in the last forty-four years and how these threats were managed by the leadership of the Islamic system, it is worth pondering and analyzing how the measures and policies of the religious leader and the leadership have been that the enemy has failed in all fields and had to retreat. Has it settled? Therefore, the purpose of this article is to investigate the social-political history of Imam Khomeini (RA) and Imam Khamene in the management of political and social crises, which has been done by using the descriptive and analytical method. The findings of the article show that leadership by using the five process of crisis management including recognition, estimation, prevention, confrontation and reconstruction of crisis areas and using the components of divine motivation and unity, empowering and guiding the flow of pure Islam and spreading values. , collective insight, paying attention to the approach of resistance economy and self-sufficiency and service to the people can increase political legitimacy and raise public trust and social cohesion and make the Islamic system efficient. Soft power is the Islamic Republic, and explaining this ability and the practical requirement of the leadership's orders can further insure the Islamic Republic system against the threats and crises ahead.