چکیده:
هندسه از دیرباز به عنوان یکی از جایگاههای اصلی برای یادگیری اثبات مطرح بوده است؛ در حالی که دانشآموزان مشکلات فراوانی در یادگیری اثباتهای هندسی دارند. حتی بسیار اتفاق میافتد که دانشآموزان با ترسیم یک شکل هندسی، دیگر نیازی نمیببینند که ویژگیهای مربوط به آن رده از اشیاء هندسی را اثبات کنند. پژوهش حاضر به هدف توصیف عملکرد و برداشتهای دانشآموزانِ متوسطه اول، در حین درک و ساختِ اثباتهای هندسی انجام شده است تا شناخت عمیقتری از فرایندهای تدریجی و پیچیدگیهایِ یادگیری اثباتهای هندسی به دست آید.
این پژوهش به شیوه پدیدارنگاری و با تحلیل مصاحبههای فعالیتمحور از 53 دانشآموز متوسطه اول انجام شد. گزارش حاضر تصویر روشنتری از عملکرد دانشآموزان و چالشهای آنها را در حین ساخت یک اثبات هندسی ارائه میدهد.
Geometry is for a long time regarded as one of the main area for learning proof; while students face many difficulties in learning geometric proof. It even happens very often that students by drawing a geometric figure, no longer see the need to prove the properties of that class of geometric objects. This study has been done by the aim of describing middle school students' performance and perceptions during understanding and doing geometric proof for gaining a more detailed cognition of gradual processes and complexities in the learning geometric proof.
The research has been conducted by phenomenography method and analyzing task-based interviews on 53 middle school students. This report describes students’ performance and their challenges during constructing a geometric proof in more detail.