چکیده:
مقدمه: هدف اصلی این پژوهش درک تجربه زیسته و واکاوی معنای پدیده کودک نویسنده از دید خود کودکان نویسنده است. پدیده کودک نویسنده بیشک موضوع جدیدی در دنیای انسانی نیست ولی توجه به آن، بویژه در ایران بسیار جدید است. نویسنده کسی است که حرفی نو یا نگاهی نو را با بیانی نو ارائه میکند و با کاربست روشها و شگردهای گوناگون نویسندگی، برمخاطب خود تاثیر مستقیم یا غیرمستقیم میگذارد. در واقع نویسندگی همان هنر پروراندن مطلب است. یکی از ابزارهای اصلی کودکان برای اندیشه، نوشتن است و باید کوشید این فرصت برای کودکان ایجاد شود تا دست به آفرینش ادبی بزنند.. جامعهشناسی جدیدکودکی تعریف از کودکی را تغییر داده و نوع نگاه و تعامل اعضای بزرگسال جامعهها را دگرکون کردهاست، رویکرد نوین به دنبال برجستهسازی و اهمیتبخشیدن به کودک به عنوان سوژه کنونی و نه بزرگسالان فرداست. در واقع بودن (Being) کودکانی از شدنشان (Becoming) مهمتر است.
روش: این مطالعه پژوهشی کیفی است در سنت پدیدارشناسی هوسرلی (توصیفی) و منطق نمونهگیری نیز منطق کیفی و بر پایه قاعده اشباع نظری، در تعیین حجم نمونه، در پژوهشهای کیفی است. در این پژوهش برای جمع آوری دادهها از روش انجام مصاحبههای عمیق ساختار نیافته استفاده شده است و نمونهها 35 نفر و از میان کودکان نویسنده کانون پرورش فکری کودکان شهر تهران انتخاب شدهاند.
یافتهها: این بخش از پژوهش که 36 کد باز حاصل از مصاحبهها در قالب4 مقوله فرعی با عنوان انگیزههای شروع نویسندگی، مشوقهایی برای استمرار نویسندگی و روش آشنایی با برنامه ادبی کانون، نوشتههای داستانی تاثیرپذیر از کلاس ادبی کانون شامل میشود بستر و زمینههای نویسندگی کودکان را شکل میدهد
بحث و نتیجهگیری: برای تربیت هر انسانی وجود بستری مناسب ضروری است و در بسترمناسب کودک رشد میکند و بالنده میشود و به بیان جامعهشناسان اجتماعی میشود. در این راستا، لازم است که زمینه رشد و توسعه کودک نویسند و فرصتهای آفرینش ادبی را فراهم ساخت و از آن به سوی شکوفایی خلاقیت، توسعه ارتباط انسانی، تفکر خلاق و انتقادی... حرکت کرد و در نهایت میتوان به ارتقا کیفیت زندگی کودک، خانواده و جامعه اندیشد.
Abstract
Introduction: The main goal of this research is to understand the lived experience and analyze the meaning of the phenomenon of child author from the perspective of children. The phenomenon of the child writer is definitely not a new issue in the human world, but paying attention to it is very new, especially in Iran. a author is someone who presents a new word or a new point of view with a new expression and by using various writing methods and techniques, he directly or indirectly affects his audience. In fact, writing is the art of developing content. One of the main tools for children to think is writing, and we should try to create this opportunity for children to create literature. It seeks to highlight and give importance to the child as a current subject and not tomorrow's adults. In reality, children's being is more important than their becoming.
Research Method: This is a qualitative research study in the Husserl's phenomenology (descriptive) and the method of sampling is also qualitative method and based on the rule of theoretical saturation, in determining the sample size, in qualitative researches. Unstructured in-depth study was used and 35 samples were selected from among the children of the of Tehran institute of Intellectual Development Center.
Results: This part of the research, which includes 36 open codes from the interviews in the form of 4 subcategories titled motivations to start authoring, incentives to continue writing and how to familiarize yourself with the literary program of the center, effective fiction writings from the literary class of the center, the background and fields of children's writing forms
Discussion: For the education of every human being, it is necessary to have appropriate context, and at appropriate context, the child grows and develops and, according to sociologists, socialized. In this direction, it is necessary to provide the conditions for the growth and development of children and to provide opportunities to Write creative story and move towards the creativity, communication, creative and critical thinking... and finally, try to improve the quality of life of the child, family and society.