چکیده:
هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش میانجی احساس تنهایی در ارتباط بین خودتنظیمی هیجانی با اعتیاد به بازیهای آنلاین در دانشآموزان بود. روش: جامعه آماری پژوهش حاضر شامل دانشآموزان ابتدایی دوره دوم شهر قزوین در سال تحصیلی 1401-1402 بود که از بین آنها 218 نفر به شیوه نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری شامل پرسشنامه خودتنظیمی هیجانی لارسن و پریزمایک (2004)، پرسشنامه احساس تنهایی راسل و همکاران (1980) و پرسشنامه اعتیاد به بازیهای آنلاین وانگ و چانگ (2002) بود. برای تحلیل مدل علی از تحلیل مسیر استفاده شد. یافتهها: نتایج نشانگر برازش کامل مدل با دادهها بود. همچنین نتایج تاثیر مستقیم و معناداری را بین خودتنظیمی هیجانی (01/0p و 39/0-=β) و احساس تنهایی (01/0p و 57/0=β) با اعتیاد به بازیهای آنلاین نشان داد. همچنین تحلیل نقش میانجی نشان داد که احساس تنهایی در ارتباط بین خودتنظیمی هیجانی با اعتیاد به بازیهای آنلاین میانجی دارند. نتیجهگیری: در تدوین مداخلههای روانشناختی جهت کنترل و درمان اعتیاد به بازیهای آنلاین در دانشآموزان، باید به نقش خودتنظیمی هیجانی و احساس تنهایی توجه ویژه مبذول شود.
Introduction: The purpose of this research was to investigate the mediating role of loneliness in the relationship between emotional self-regulation and online games addiction in students.
Research Method: the present study statistic population included the second grade elementary students of Qazvin city In 2022-2023, and 218 of them were selected through available sampling. The measurement instruments included the emotional self-regulation questionnaire of Larsen and Prizmike (2004), the loneliness questionnaire of Russell et al. (1980) and the online game addiction questionnaire of Wang and Chang (2002). Path analysis was used to analyze the casual model and the results showed a perfect fit of the model with the data.
Results: the results showed a direct and significant effect between emotional self-regulation (p Also, the analysis of the mediator's role showed that the feeling of loneliness plays mediator role in the relationship between emotional self-regulation and online games addiction.
Discussion: In formulating psychological interventions to control and treat online games addiction in students, special attention should be paid to the role of emotional self-regulation and loneliness.
Keywords: emotional self-regulation, loneliness feeling, online game addiction, students