چکیده:
گمرک به عنوان یکی از مهمترین سازمانها در چرخه تأمین و توزیع کالا مسؤلیت کنترل و نظارت بر ورود و خروج کالا را بر عهده دارد. با حجم روزافزون تجارت، ضرورت انجام کنترلها با حداکثر دقّت و سرعت، در عین تسهیلگری و بارویکرد توسعه اقتصادی - اجتماعی، اجتناب ناپذیر است. هدف پژوهش شناسایی و تبیین عوامل مؤثر بر الگوی یادگیری سازمانی در نظارت بر تجارت خارجی در سازمان گمرک با بهبود توأم شاخصهای تسهیلات و امنیت است. پژوهش از نوع کیفی بوده و برای تحلیل دادهها از روش گراندد تئوری استفاده شده است. ابزار جمعآوری دادهها، مصاحبههای عمیق بودند که با روش نمونهگیری گلوله برفی با 14نفر ازخبرگان گمرک و سایر سازمانهای مرتبط در تجارت، انجام شد. دادههای حاصل از مصاحبهها از طریق کدگذاری باز، محوری و انتخابی تجزیه و تحلیل شدند. در نهایت الگوی پارادایمی یادگیری سازمانی در نظارت بر تجارت خارجی متشکل از شرایط علّی، شرایط زمینهای، عوامل مداخلهگر، پدیده محوری، راهبردها و پیامدها ترسیم گردید. پدیده اصلی الگوی طراحی شده، فرآیندیادگیری سازمانی در سازمان گمرک است. یافتههای پژوهش نشان داد، عوامل علّی شامل، یکپارچگی اطلاعات تجارت خارجی، همکاریهای ملی و فراملی، آموزش و توانمندسازی کارکنان و فرهنگسازی هستند. عوامل مداخله گر شامل، شرایط سیاسی، یکپارچگی قوانین و مقررات، عوامل محیطی و یگپارچگی مدیریتی است. عوامل زمینهای شامل، پنجره واحد تجارت و مدیریت ریسک و راهبردها مشتمل بر نظارتِ اطلاعات محور، مهندسی مجدد فرآیندها و هوشمندسازی میباشند. پیامدهای سیستم یادگیری سازمانی، شامل دستاوردهای اقتصادی، اجتماعی و آموزشی است که در راستای توسعه اقتصادی- اجتماعی است.
Customs, as one of the important organizations in the cycle trade of goods, is responsible forcontrolling and monitoring the entry and exit of goods. With the ever-increasing volume of trade, it is inevitableto carry out controls with maximum accuracy and speed, while facilitating and making socio-economicdevelopment more productive. The purpose of the research is to identify the effective factors on theorganizational learning model in the supervision of foreign trade in the Customs with the improvement offacilities and security indicators. The research is of qualitative type and Grounded Theory method was used fordata analysis. The data collected by in-depth interviews that were conducted with 14 Customs experts and otherrelated organizations using the snowball sampling method. Then, the data analyzed through open, axial andselective coding. Finally, the paradigm model of organizational learning in monitoring foreign trade consistingof causal conditions, background conditions, intervening factors, central phenomenon, strategies andconsequences was drawn. The main phenomenon of the designed model is the organizational learning process.The findings of the research showed that the causal factors include the integration of foreign trade information,national and transnational cooperation, training and empowerment of employees and culture building.Intervening factors include political conditions, integration of laws, environmental factors and managementintegration. Background factors include business unit window and risk management and strategies includeinformation-based monitoring, process re-engineering and intelligentization. The consequences of theorganizational learning system include economic, social and educational achievements that are in line withsocio-economic development.
خلاصه ماشینی:
هدف پژوهش شناسايي و تبيين عوامل مؤثر بر الگوي يادگيري سازماني در نظارت بر تجارت خارجي در سازمان گمرک با بهبود توأم شاخص هاي تسهيلات و امنيت است .
طبق تعاريف و وظايف تعيين شده در قانون امور گمرکي کشور و مصاديق بين المللي، در خصوص سازمان هايي با عملکرد بين المللي، گمرک به منظور انجام وظيفه ذاتي خود (کنترل و نظارت بر ورود و خروج قانوني کالا) و در حمايت از توليد داخلي، بهبود شاخص هاي تجارت فرامرزي را به عنوان دستور کار اصلي، مبناي سياستگذاريها و برنامه ريزي خود قرار داده است .
تحقيق پيش رو استفاده از ابزار يادگيري در سازمان گمرک در کنار رويکردهاي بين المللي براي نظارت بر تجارت خارجي با بهبود توأم شاخص هاي امنيت و تسهيلات است .
٦- منابع 1 - Ahmadi Akram, (2017), characteristics of the learning organization, international conference of interdisciplinary studies in management and engineering, University of Tehran, (Persian) 2 - Afshar, Ebrahim (2018), Basics of Qualitative Research: Techniques and Stages of Grounded Theory Production, (Persian) 3 - Argyris, Chris, Schon, Donald, A.
Explaining the effective factors on the pattern of organizational learning in monitoring foreign trade with the approach of economic-social development (Case Study:Customs) 1 Arezoo Ghanioon Phd Student in Management, Islamic Azad University, Saveh Branch, Saveh, Iran 2* Alireza Nobari Assistant Professor of Management Department, Islamic Azad University, Saveh Branch, Saveh, Iran.
The purpose of the research is to identify the effective factors on the organizational learning model in the supervision of foreign trade in the Customs with the improvement of facilities and security indicators.