چکیده:
از آنجا که جهان اسلام عمق راهبردی انقلاب اسلامی است، حمایت و توجه عمیق و جدی به توسعه نهضتهای اسلامی در مواجهه با طرحهای سلطه طلبانه نظام سلطه، ضرورتی راهبردی به نظر میرسد. امروزه شبکهای از کنشگران انقلابی در عرصه جهانی، متاثر از این آموزهها و در چارچوب محور مقاومت علیه نظام سلطه فعالیت میکنند. علیرغم اینکه محور مقاومت به عنوان مفهومی پذیرفته شده در فضای سیاسی همواره محل بحث بوده است اما این محور به عنوان ترکیبی از اتحاد استراتژیک، جامعه امنیتی و شبکه ایدهآل، با توجه به دیدگاه ضدهژمونیک دیرینه خود در برابر ایالاتمتحده و متحدان منطقهایاش در غرب آسیا شناخته میشود. آنچه این شبکه ائتلاف پیچیده را در کنار هم نگه میدارد، یک دیدگاه هنجاری مشترک گسترده از نظم منطقهای است که در گفتمان اعضای محور وجود دارد و توسط میراثی ایدهآل هدایت میشود و از طریق عملکرد فضایی واقعی میشود. سوال پژوهش اینگونه مطرح میشود که چه عواملی باعث تقویت پیوند میان ایران و حزبالله و در مجموع محور مقاومت میشود؟ فرضیه مقاله بدین شکل مطرح میشود که پیوندهای تاریخی- فرهنگی به همراه استفاده هم زمان از قدرت هوشمند در غرب آسیا، نه تنها باعث تحکیم روابطه میان ایران و جبهه مقاومت و تثبیت نبرد جبهههای جنگ شده است؛ بلکه با بهرهگیری از اصول نوموس (دین، مذهب- قانون- اصول) و مکانهای کلیدی در جنوب لبنان هم مرز با رژیم صهیونیستی، ج. ا. ایران توانستهاند نفوذ راهبردی و بازدارندگی خود را در سطح منطقهای عمق ببخشد. دراین مقاله مفاهیم فضایی مقاومت و یاد بودی که دو بازیگر جمهوری اسلامی ایران و حزبالله ایجاد کردهاند، مورد بحث قرار گرفته است. استدلال ما این است که نوموس (دین، مذهب- قانون- اصول) به عنوان یک ابزار مفهومی جایگزین برای درک مظاهر نظم در کنار رویکردهای جریان اصلیتر، کاربرد دارد.
Since the Islamic world is the strategic depth of the Islamic revolution, it seems to be a strategic necessity to pay sserious attention to the development of Islamic movements through the hegemonic plans of the domination system. A network of revolutionary activists in the world arena, influenced by these teachings and within the framework of the axis of resistance against the domination system, are active. Although the axis of resistance as a concept accepted in the political space has always been a subject of discussion, but this axis has been considered as a combination of strategic alliance, security society and ideal network, considering its long-standing anti-hegemonic view against the United States and its regional allies are known in West Asia. What holds this complex coalition network together is a broadly shared normative vision of regional order that exists in member-centered discourse, guided by an ideal heritage, and actualized through spatial practice. The question of the research is raised as follows: What factors strengthen the link between Iran and Hezbollah and the axis of resistance in general? The authors' argument is that the historical-cultural links along with the simultaneous use of intelligent power in West Asia have not only strengthened the relationship between Iran and the resistance front and stabilized the battle of the war fronts ,but also by using the principles of Nomos (religion, religion-law-principles) and key places in southern Lebanon bordering the Zionist regime, J.A. Iran has been able to deepen its strategic influence and deterrence at the regional level. In this article, the spatial concepts of resistance and memorial spaces created by the two actors of the Islamic Republic of Iran and Hezbollah are discussed. Our argument is that nomos (religion-law-principles) is useful as an alternative conceptual tool for understanding the manifestations of order alongside more mainstream approaches.