چکیده:
یادگیری غالبا فرایندی سودمند تعریف می شود که در آن یادگیرنده با نزدیک شدن به اطلاعات، مرتبط
کردن آنها با دانش قبلی وکنترل و هدایت فرایند یادگیری خود، به صورت فعالانه عمل می کند. این در
حالی است که می دانیم، افراد با شیوه های خاص وگوناگونی یاد می گیرند و در موقعیت های یکسان
یادگیری متفاوتی دارند. از جمله مهم ترین دلایل این امر، سبک یادگیری آنهاست. مفهوم سبک
یادگیری عبارت است از روشی که یادگیرنده با توجه علایق شخصی، شرایط ، اعتقادات و باورها در میان
روش های موجود برای یادگیری بهتر و پایدارتر نسبت به سایر روش ها ترجیح میدهد . موضوع این
مقاله سبک های یادگیری شناختی دانش آموزان است . هدف از این مقاله بررسی تاریخچه ، مفهوم ،
انواع سبک های یادگیری شناختی، پیامدهای آن ، نظریه ها و مدل های سبک یادگیری است . روش
پژوهش ، اسنادی-تحلیلی با استفاده از منابع چاپی و الکترونیکی است .یافته های این پژوهش بیانگر آن
است سبک های یادگیری شناختی دارای مدل های مختلفی ازجمله وابسته به زمینه و نابسته به
زمینه ، سبک تکانشی در مقابل سبک تاملی، سبک های همگرا، واگرا، جذب کننده و انطباق - یابنده ،
سبک های عمقی و سطحی و سبک های محیطی، هیجانی، جامعه شناختی، فیزیولوژیکی و روان
شناختی دسته بندی دیگری از سبک های یادگیری است .
خلاصه ماشینی:
يافته هاي اين پژوهش بيانگر آن اسـت سـبک هـاي يادگيري شناختي داراي مدل هاي مختلفي ازجمله وابسته به زمينه و نابسته به زمينه ، سبک تکانشي در مقابل سبک تأملي، سبک هاي همگرا، واگرا، جذب کننده و انطباق - يابنده ، سبک هاي عمقي و سـطحي و سـبک هاي محيطي، هيجاني، جامعه شناختي، فيزيولوژيکي و روان شناختي دسته بندي ديگري از سبک هاي يادگيري است .
بـااين حـال ، مـعلم نبايد تفاوت هاي فردي را از نظر دور بـدارد، بلکه همواره بايد به يادگيرندگان فرصت و امکان بدهد تـا در موقعيت هاي گوناگون و در تکاليف متفـاوت سبک هاي مناسب را به کاربندند و بيشترين استفاده را بـبرند؛ اما از ميان اين سه دسـته سـبک يادگيري، سبک هاي يادگيري شناختي فراوان تر از همه مورد بررسي قرار گرفته اند و از اهميت بيشتري برخوردارند .
در يک دسته بندي سبک هاي يادگيري شناختي به سبک هاي وابسته به زمينه و نابسته به زمينه تقسيم ميشود که گوياي اين مطلب است که قضاوت هـاي شـخصي بعضي يادگيرندگان تحت تأثير زمينه موضوع يادگيري قرار ميگيرد، درحاليکه براي بعضي افراد تأثير زمينه بسيار اندک است يا اصلا وجود ندارد و به راحتي ميتوانند اطلاعات مهم را از ساير اطلاعات تفکيک نـمايند.
معلم در بـرخورد بـا يادگيرندگان مختلف بايد بپذيرد که هر يک از آنان ممکن است با سبک خاصي از يادگيري به انجام تکاليف درسي و يادگيري موضوع هاي مختلف بپردازد؛ بـنابراين ، بـايد آماده باشد تا با هـر يک از دانـش آموزان خود برخوردي متناسب با سبک و شيوه ي يادگيري او داشته باشد.