چکیده:
زمینه و هدف: مد و مدگرایی از فراگیرترین و مهمترین نیروهای تغییرات فرهنگی و اجتماعی معاصر است و پیامدهای مهمّی در تغییر سبک زندگی و تعاملات روزمرة جوانان و خانوادهها دارد. والدین و خانواده به عنوان الگوهای نقش برای فرزندان، نقش زیادی در پیروی جوان از مد در پوشش و رفتاردارد. هدف این پژوهش، بررسی رابطة مؤلفههای خانوادگی با مدگرایی در میان دختران جوان شهر یزد است. روش و دادهها: روش تحقیق از نوع کمّی- پیمایشی است و دادهها به وسیله پرسشنامه گردآوری شد. با شیوه نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای و تصادفی، ۳۰۰ دختر 15 تا 29 ساله از مناطق سه گانه شهر یزد به عنوان نمونه انتخاب شد و پرسشنامه را تکمیل کردند. دادهها در سطح توصیفی و استنباطی تحلیل شد. یافتهها: متغیرهای تحصیلات پدر و مادر، درآمد خانواده، اشتغال پدر، مصرفگرایی خانواده، مدگرایی خانواده، دینداری والدین و شکاف نسلی با مدگرایی جوانان رابطه معنادار دارد. نتایج آزمون چندمتغیره نشان داد مدگرایی خانواده، مصرفگرایی خانواده و شکاف نسلی مهمترین متغیرهای خانوادگی تبیینکننده مدگرایی جوانان است. بحث و نتیجهگیری: براساس یافتههای این مطالعه، روابط والدین و فرزندان و گرایش مصرفی در خانواده میتواند سبک زندگی و هنجارهای کنشگران جوان در خانواده را تحت تأثیر قرار دهد. پیام اصلی: جهتگیری مصرفی والدین، تعاملات خانواده و روابط والدین و فرزندان، یکی از عوامل مهم گرایش جوانان به کنشهای نمایشی و مصرفی از جمله مدگرایی است.
Background and Aim: Fashion and the tendency to follow fashion are important forces for cultural and lifestyle changes in contemporary societies. These phenomena have significant consequences for youth and families in their everyday interactions. This research investigates the relations between family factors and the tendency to follow fashion among young girls in Yazd, Iran. Methods and Data: A quantitative survey design was used to collect data through a questionnaire from 300 girls aged 15-29 in the city of Yazd. The research sample was selected using a multistage cluster random sampling technique. Data analysis was performed at descriptive and inferential levels. Findings: The results showed that the variables of parents' education, family income, father's job, family consumerism, family tendency to follow fashion, parents' religiosity, and generation gap showed significant correlations with the tendency to follow fashion. The strongest predictors of fashion tendency were family consumerism and generation gap. Conclusions: The study concludes that effective parent-youth interactions and parents' consumer behavior have a significant impact on youth's lifestyle and behavioral norms in both family and social life. Key Message: Parent’s consumption orientation, family interactions and family-children’s relationships are crucial factors for youth tendency to dramaturgical actions and consumption.