چکیده:
وان با دسترسی محدود به اطلاعات و نیروی انسانی، بدون ابزارها و در دنیای پیچیده و رقابتی عصر حاضر، دیگر نمی
فرآیندهای مدیریت اثر بخش مبتنی بر دانش جدید، سازمانها را اداره کرد. امروزه مدیران سازمانها بالاخص شهرداری میدانند
ماشینآلات، تجهیزات و ساختمان را نمیتوان اصلیترین دارایی شهرداری به حساب آورد. آنچه به عنوان دارایی مهم هر
شهرداری به شمار میرود وضعیت فرهنگ دانایی و دانش سازمانی است و مدیریت صحیح بر آن باعث کسب مزیت رقابتی برای
شهرداری و کامیابی آن خواهد شد. اینک که بخشی از جامعه ما خواستار تغییرات بنیادین در سازمانهای کشور هستند، این
امر جدیتر از همیشه باید در دستور کار قرار گیرد و با جدیت در اجرای برنامههای توسعه اقتصادی اجتماعی و فرهنگی کشور
قدم برداشته تا جبران کاستیهای گذشته شود و ارتقا آموزشی منابع انسانی در سازمانهایی نظیر شهرداری شیراز که در
اجرای برنامههای اقتصادی رسالت و مسئولیتی بسی خطیر بر عهده دارند انجام پذیرد. از طرفی انتظار بر این است که در یک
سازمان که از نظر وضعیت دانش و دانایی در سطح بالایی قرار دارد عملکرد کارکنان نیز از سطح بالایی بر خوردار باشد و تعامل
مدیریت دانش در سازمان به فرآیند افزایش عملکرد منجر شود. در این پژوهش به بررسی تاثیر توانمندسازی علمی و بهبود
سطح آموزش منابع انسانی در ارتقا عملکرد شغلی پرداخته شده است. نتایج این پژوهش نشان میدهد که میبایست دانش و
بهبود سطح آموزش و تلفیق و ترکیب آن با نیازهای بومی سازمانهایی نظیر شهرداری منطقه پنج شیراز با فراهم سازی
فرصتهای آموزشی اثربخش برای نیروی انسانی شاغل و برای یادگیری و تسلط بر دانش و مهارتهای نوین مدیریت از سوی
دیگر، در رسالت بنیادین مراکز مذکور قرار گیرد.
خلاصه ماشینی:
بنابراین تحقیق حاضر در صدد پاسخگویی به این مسئله است که وضعیت مدیریت دانش در سازمان مورد بررسی (سازمان هایی نظیر شهرداری منطقه پنج شیراز) با عملکرد کارکنان آنان چه رابطه ای وجود دارد و ترتیب اولویت ارتباط مولفه های مدیریت دانش با عملکرد آنان به چه صورت است ؟ لذا با توجه به مطالب یاد شده سوال اصلی پژوهش حاضر را اینچنین میتوان مطرح نمود : مدیریت دانش و تاثیر توانمندسازی علمی و بهبود سطح آموزش منابع انسانی شاغل در سازمان هایی نظیر شهرداری منطقه پنج شیراز در ارتقا عملکرد شغلی بر هر کدام از مولفه های دوگانه عملکردکارکنان : کیفیت کار، کمیت کار، همکاری، اعتمادپذیری، دانش شغلی، مسئولیت پذیری، نوآوری در سازمان هایی نظیر شهرداری منطقه پنج شیراز چه تاثیری دارد؟ البته توجه و بررسی یاد شده میتواند اثر بخشی مدیریت دانش را بر روی عملکرد کارکنان زیر ذره بین برده و زمینه های افزایش عملکرد را در بین کارکنان از گذرگاه توجه به مدیریت دانش ایحاد نماید روشن است که بیتوجهی به مدیریت دانش و عملکرد کارکنان موجبات افت کمی و کیفی در عملکرد شهرداری منطقه پنج خواهد بود که جهت بقاء و پیشرفت و حتی حفظ وضع موجود، توجه به مدیریت دانش و میزان عملکرد کارکنان از ضروریات میباشد.
٦. روش تحقیق با توجه به اینکه پژوهش حاضر قصد دارد بدون دستکاری در متغیرهای مورد نظر به شرح مفصلی از تاثیر توانمندسازی علمی و بهبود سطح آموزش منابع انسانی شاغل در شهرداری منطقه پنج شیراز در ارتقا عملکرد شغلی و شاخصهای مدیریت دانش و عملکرد کارکنان بپردازد لذا از روش توصیفی همبستگی استفاده شد.