چکیده:
پژوهش حاضر، با هدف بررسی رابطۀ بین سواد فرهنگی و پیشگیری ناهنجاریهای فرهنگی انجام شد. این پژوهش ازنظر هدف، کاربردی، ازلحاظ روش، توصیفی- پیمایشی و با توجه به روش تجزیه و تحلیل دادهها و رابطۀ بین متغیرها، از نوع همبستگی است. جامعۀ آماری پژوهش حاضر، شامل کلیۀ کارکنان شبکۀ چهار سیمای جمهوری اسلامی ایران، بهتعداد 346 نفر میشود که از میان آنها بهصورت تصادفی ساده و براساس فرمول کوکران و با سطح اطمینان 95 درصد، تعداد 183 نفر انتخاب شدند. ابزار اصلی مورد استفاده در این پژوهش، پرسشنامۀ بیستپرسشی ازپیشساختهشدهای است که مشتملبر پنج شاخص درک محتوایی پیام، اهداف پنهان پیام، گزینش آگاهانۀ پیام، نگاه انتقادی به پیام و تجزیهوتحلیل پیام است. ضمن اینکه بهمنظور سنجش ناهنجاریهای فرهنگی، از پرسشنامۀ نُهپرسشی مبتنیبر سه مؤلفۀ ارزشها، آداب، رسوم و عرف بهره بردیم. دادههای بهدستآمده با استفاده از الگوسازی معادلات ساختاری و نرمافزار Smart-PLS مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که درک محتوایی پیام، اهداف پنهان پیام، گزینش آگاهانۀ پیام، نگاه انتقادی به پیام و تجزیهوتحلیل پیام با پیشگیری ناهنجاریهای فرهنگی رابطه دارد.
This paper investigates the relationship between cultural literacy and the prevention of cultural anomalies. The research is applied in terms of purpose, descriptive-survey in terms of method, and correlational in terms of data analysis method. The statistical population for this study was all employees of the four channel of the Islamic Republic of Iran TV, totaling 346 people. A sample of 183 employees was selected randomly using Cochran's formula and with a confidence level of 95%. The main tool used in this research was a twenty-question questionnaire that includes five indices of understanding the content of the message, hidden goals of the message, conscious selection of the message, critical look at the message, and analysis of the message. Additionally, a nine-question questionnaire based on the three components of values, manners, and customs was used to measure cultural anomalies. The obtained data were analyzed using structural equation modeling and Smart-PLS software. The results indicate that understanding the content of the message, the hidden goals of the message, the conscious selection of the message, a critical look at the message, and the analysis of the message are related to the prevention of cultural anomalies.