چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه جو خانواده و بلوغ عاطفی با سلامت روانی دانش آموزان دختر، انجام شد که به لحاظ هدف، کاربردی؛ از نظر ماهیت، توصیفی و از نظر روش تحقیق، همبستگی بود. جامعه آماری، شامل کلیه دانش آموزان دختر مشغول به تحصیل در دوره متوسطه دوم شهر بابل در سال تحصیلی 1402- 1401 به تعداد 2645 نفر بود که به روش نمونه گیری در دسترس، تعداد 338 نفر انتخاب شدند و به پرسشنامه های جو خانواده هیل برن، بلوغ عاطفی سینگ و بهار گاوا و سلامت روانی گلدبرگ و هیلیر، پاسخ دادند. روایی صوری و محتوایی با نظر متخصصان و صاحب نظران تایید شد و به روش ضریب آلفای کرونباخ، پایایی پرسشنامه های جو خانواده برابر 0/87، بلوغ عاطفی برابر 0/81 و سلامت روانی برابر 0/84 محاسبه شد. در سطح اطمینان 95 درصد (0/05 = α)، یافته ها نشان داد رابطه مثبت معناداری بین جو خانواده با سلامت روانی، هم چنین، بین بلوغ عاطفی با سلامت روانی در دانش آموزان دختر متوسطه دوم وجود دارد. از طرفی، سهم جو خانواده و بلوغ عاطفی در پیش بینی سلامت روانی دانش آموزان متفاوت بود. به طوری که، بلوغ عاطفی بیشتر از جو خانواده بر سلامت روانی دانش آموزان دختر موثر بود.
خلاصه ماشینی:
جامعه آماری، شامل کلیه دانش آموزان دختر مشغول به تحصیل در دوره متوسطه دوم شهر بابل در سال تحصیلی ١٤٠٢- ١٤٠١ به تعداد ٢٦٤٥ نفر بود که به روش نمونه گیری در دسترس ، تعداد ٣٣٨ نفر انتخاب شدند و به پرسشنامه های جو خانواده هیل برن ، بلوغ عاطفی سینگ و بهارگاوا و سلامت روانی گلدبرگ و هیلیر، پاسخ دادند.
در سطح اطمینان ٩٥ درصد (٠/٠٥ = α)، یافته ها نشان داد رابطه مثبت معناداری بین جو خانواده با سلامت روانی، هم چنین ، بین بلوغ عاطفی با سلامت روانی در دانش آموزان دختر متوسطه دوم وجود دارد.
از آن جا که ، توجه به جو خانواده و بلوغ عاطفی و تأثیر آن ها بر تحمل تنش های زندگی، سازگاری اجتماعی و ایجاد روابط عاطفی مناسب در زندگی فردی و اجتماعی به منظور جلوگیری از پیامدهای نامطلوب عدم دست یابی به رشد عاطفی مانند پرخاشگری، بزهکاری، گرایش به مصرف مواد، خودکشی و غیره ، به دلیل وجود خلا پژوهشی و بررسی کمتر نمونه دختران در مقطع متوسطه دوم (دبیرستان ) و اهمیت و حساسیت بالای دختران دبیرستانی به عنوان مادران آتی جامعه ، پژوهش حاضر به دنبال پاسخ علمی به این پرسش است که آیا بین جو خانواده و بلوغ عاطفی با سلامت روانی دانش آموزان دختر متوسطه دوم شهر بابل رابطه وجود دارد؟ روش پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی، از نظر گردآوری داده ها از نوع پژوهش های توصیفی و از نظر روش تحقیق ، تحقیق همبستگی میباشد که در آن ، مقدار همبستگی یا رابطه از طریق توزیع نمرات متغیرها تعیین میشود.
یافته ها نشان دادند که بین بلوغ عاطفی با سلامت روانی دانش آموزان دختر متوسطه دوم شهر بابل رابطه مثبت معناداری وجود دارد.
یافته ها نشان دادند که سهم جو خانواده و بلوغ عاطفی در پیش بینی سلامت روانی دانش آموزان دختر متوسطه دوم متفاوت است .
The relationships between school climate and adolescent mental health and wellbeing: A systematic literature review.