چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه اشتیاق به مدرسه، تعامل با همسالان با تفکر داده محور سه پایه دوم دانش آموزان ابتدایی در پسا کرونا انجام شد. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، جزء مطالعات توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری کلیه دانش آموزان ابتدایی سه پایه دوم (چهارم، پنجم، ششم) شهرستان سوادکوه شهر پل سفید به تعداد 347 نفر در نیمسال تحصیلی 1402-1401 تشکیل دادند. در این پژوهش با روش نمونه گیری تصادفی ساده و با استفاده از جدول کرجسی مورگان تعداد 182 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. جهت جمع آوری داده ها از پرسشنامه های اشتیاق به مدرسه وانگ و همکاران (2011)، تعامل با همسالان تارشیز و همکاران (2007) و سبک های تفکر استرنبرگ و همکاران (1997) استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه در نرم افزار SPSS-24 استفاده شد. نتایج نشان داد که بین اشتیاق به مدرسه، تعامل با همسالان با تفکر داده محور سه پایه دوم دانش آموزان ابتدایی در پسا کرونا در شهرستان سوادکوه شهر پل سفید به ترتیب رابطه مثبت و منفی معناداری وجود دارد. همچنین، از بین متغیرهای وارد شده به معادله اشتیاق به مدرسه بیشترین سهم را در تفکر داده محور دانش آموزان داشته است.
خلاصه ماشینی:
جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه سه پایه دوم (چهارم ، پنجم ، ششم ) دانش آموزان ابتدایی در پسا کرونا در شهرستان سوادکوه شهر پل سفید که در نیمسال تحصیلی ١٤٠٢- ١٤٠١ مشغول به تحصیل بودند که بر اساس آمار ثبت شده در آموزش و پرورش تعداد ٣٤٧ نفر تشکیل دادند.
یافته های جدول (٣) نشان داد که بین اشتیاق به مدرسه ، تعامل با همسالان با تفکر داده محور سه پایه دوم دانش آموزان ابتدایی در پسا کرونا در شهرستان سوادکوه شهر پل سفید به ترتیب رابطه مثبت و منفی معناداری وجود دارد؛ چرا که سطح معناداری مشاهده شده (٠/٠٠٠١ =sig) از مقدار خطای پیش بینی شده (٠/٠١) کوچکتر میباشد.
بحث و نتیجه گیری پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه اشتیاق به مدرسه ، تعامل با همسالان با تفکر داده محور سه پایه دوم دانش آموزان ابتدایی در پسا کرونا انجام شد.
نتایج نشان داد که بین اشتیاق به مدرسه ، تعامل با همسالان با تفکر داده محور سه پایه دوم دانش آموزان ابتدایی در پسا کرونا در شهرستان سوادکوه شهر پل سفید به ترتیب رابطه مثبت و منفی معناداری وجود دارد.
نتایج نشان داد که بین اشتیاق به مدرسه ، تعامل با همسالان با تفکر داده محور سه پایه دوم دانش آموزان ابتدایی در پسا کرونا در شهرستان سوادکوه شهر پل سفید به ترتیب رابطه مثبت و منفی معناداری وجود دارد.
لذا پیشنهاد میشود در طی سال تحصیلی و در چند نوبت با دعوت از کارشناسان متخصص در حوزه های علوم انسانی، برنامه ریزی و مدیریت آموزشی مزایا و معایب اشتیاق به مدرسه ، تعامل با همسالان و تفکر داده محور به دانش آموزان ، آموزش داده شود.