چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر روش تدریس معکوس بر انگیزه، پیشرفت تحصیلی و خود پنداره دانش آموزان متوسطه در درس زبان عربی انجام داد. این مطالعه با روش، شبه آزمایشی با مراحل پیش آزمون و پس آزمون و گروه های آزمایش و کنترل انجام شد. جامعه آماری کلیه متوسطه دوم رشته علوم انسانی در سال تحصیلی 1402-1401 که به روش نمونه گیری تصادفی ساده، تعداد 40 نفر در دو گروه آزمایش (20 نفر) و گروه کنترل (20 نفر) گمارش شدند. ابزار اندازه گیری، پرسشنامه خودپنداره پیرز هاریس، پرسشنامه انگیزه پیشرفت بر مبنای الگوی پیشوانات موخرجی و آزمون معلم ساخته زبان عربی بود. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های توصیفی مانند میانگین، انحراف معیار و با استفاده از آزمون t که جزء آزمون های پارامتریک است استفاده شد. یافته ها نشان داد که در سطح اطمینان 95 درصد (0/05=α)، تاثیر نمره پیش آزمون انگیزه، پیشرفت تحصیلی و خود پنداره معنادار بوده با این وجود بعد از کنترل تاثیر آن؛ استفاده از روش تدریس معکوس انگیزه، پیشرفت تحصیلی و خود پنداره دانش آموزان را در درس زبان عربی افزایش می دهد.
خلاصه ماشینی:
یافته ها نشان داد که در سطح اطمینان ٩٥ درصد (٠٠٥=α)، تاثیر نمره پیش آزمون انگیزه ، پیشرفت تحصیلی و خود پنداره معنادار بوده با این وجود بعد از کنترل تاثیر آن ؛ استفاده از روش تدریس معکوس انگیزه ، پیشرفت تحصیلی و خود پنداره دانش آموزان را در درس زبان عربی افزایش می دهد.
با توجه به موارد فوق پژوهش حاضر در پی پاسخگویی به این سوال است که آیا استفاده از روش تدریس معکوس بر انگیزه ، پیشرفت تحصیلی ، خود پنداره دانش آموزان در درس زبان عربی تاثیر دارد؟ روش این پژوهش به روش نیمه (شبه ) آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون و گروه های آزمایش و کنترل انجام شد.
جدول (٣)، مقایسه نمرات انگیزه بعد از مداخله گروه تعداد میانگین انحراف استاندارد t درجه آزادی معناداری آزمایش ٢٠ ٢٢/٤٦ ٤/٧ 0/024 62 2/30 کنترل ٢٠ ٢٠/٠٠ ٣/٧ با توجه به اطلاعات جدول فوق ، تاثیر نمره پیش آزمون انگیزه معنادار بوده با این وجود بعد از کنترل تاثیر آن ؛ استفاده از روش تدریس معکوس ، انگیزه یادگیری دانش آموزان را افزایش می دهد.
/034 62 2/17 کنترل ٢٠ ١٣/٦٩ ٣/٩ با توجه به اطلاعات جدول فوق ، مشاهده می شود تاثیر پیش آزمون پیشرفت تحصیلی معنادار بوده با این وجود بعد از کنترل تاثیر آن ؛ استفاده از روش تدریس معکوس ، پیشرفت تحصیلی دانش آموزان را افزایش می دهد.
بحث و نتیجه گیری پژوهش حاضر با هدف تاثیر استفاده از روش تدریس معکوس بر انگیزه ، پیشرفت تحصیلی و خود پنداره دانش آموزان در درس زبان عربی انجام شد.