چکیده:
هدف این پژوهش مطالعه نظام مند مؤلفه های شایستگی حرفه ای اعضای هیأت علمی در دانشگاههای کشور است. رویکرد پژوهش کیفی و از نوع تحلیل محتوا می باشد. برای این منظور، با بهره گیری از فنون تحلیل مضمون، ابعاد و مؤلفه های شایستگی حرفه ای اساتید دانشگاههای ایران از مقالات علمی منتشر شده در نشریات استخراج شدند. جامعه مورد مطالعه، کل مقالات پژوهشی مرتبط بودند که در پایگاه ISC نمایه شده اند. درنهایت 29 مقاله به صورت هدفمند انتخاب و تحلیل شدند. برای بررسی روایی پژوهش از روش مذاکره با همتایان استفاده گردید و برای تائید پایایی آن از روش بررسی کدگذاری وتوافق حداقل دو کدگذار محقق استفاده گردید. میزان توافق کدگذاری بین دومحقق با بهره گیری از آمار ناپارامتریک تحلیل شد و ضریب فی برای آن 0.89 گزارش گردید. برای تجزیه و تحلیل داده ها از فنون علم سنجی و نیز تحلیل مضمون استفاده شده است. تحلیل ها در نرم افزار مکس کیودا 10انجام شده است. یافته های علم سنجی نشان دادند که با گذر زمان بر تعداد پژوهشهای انجام شده در این موضوع اضافه شده است. بیشترین تعداد مقالات در نشریه «تدریس پژوهی» منتشر شده است، محققان با نام سازمانی «دانشگاه آزاد اسلامی» بیشتر تحقیقات در این موضوع را انجام داده اند، اکثر تحقیقات انجام شده با رویکرد کمی انجام شده است و شایستگی های حرفه ای اساتید «دانشگاههای جامع» بیش از دانشگاههای دیگر انجام شده است. همچنین یافته های تحلیل مضمون حاکی از آن بودکه بین شایستگی های حرفه ای اساتید دانشگاههای مختلف تفاوت وجود دارد. همه دانشگاهها در «شایستگیهای فردی/شخصی»، شایستگیهای دانشی»، «شایستگیهای آموزشی» و «شایستگیهای ارتباطات» با هم مشترک هستند در حالی که بعضی از دانشگاهها علاوه بر این شایستگیها، یک سری شایستگیهای تخصصی نیز دارند. دانشگاههای جامع بیشترین دامنه «شایستگیهای حرفه ای» اساتید را دارند و دانشگاههای فرهنگیان، جامع علمی-کاربردی و صنعتی کمترین تعداد شایستگیهای حرفه ای را گزارش داده اند. نتیجه ای که از تحقیق حاضر گرفته می شود این است که نوع و ماهیت شایستگی حرفه ای اساتید وابسته به نوع دانشگاهی است که اساتید در آن مشغول خدمت هستند.
The purpose of this research is to systematically study the components of professional competence of faculty members in the universities. The research methodology is content analysis. For this purpose, by using thematic analysis techniques, the dimensions and components of the professional competence of Iranian university professors were extracted from the scientific articles published in the journals. The studied population was all related research articles indexed in the ISC database, finally 29 articles were selected and analyzed. To check the validity of the research, the method of negotiation with peers was used, and to confirm its reliability, the method of checking the coding and the agreement of at least two researcher coders was used. In this order, after identifying and determining the articles, the two researchers simultaneously and separately extracted and named the desired codes. And then they confirmed the similar cases and reported the disputed materials with negotiation and agreement. After the completion of the report, the third person, while reviewing the complete process and especially its coding, confirmed it. The rate of coding agreement between two researchers was used using non-parametric statistics, and the Phi coefficient was reported as 0.89. Scientometric techniques and thematic analysis were used to analyze the data. Analyzes were done in Excel and MAXQDA10. Scientific findings show that with the passage of time, the number of researches conducted on this issue has increased. A large number of articles have been published in the "Teaching Research" magazine, with the organizational name "Islamic Azad University" they have done more research on this issue, most of the research done with a few articles and the professional records of the professors of "universities" "Comprehensive" has been done. It has been done from other universities. The findings of the theme analysis indicated that there was a difference between the competencies of the professors of different universities. All universities share "individual/personal competences", knowledge competences, "educational competences" and "communication competences", while some universities have a series of specialized competences in addition to these competences. Comprehensive universities have the scope of "professional competences" of professors, and Farhangian, comprehensive scientific-work and industrial universities have reported the lowest number of professional competences. The conclusion that comes from the research is that the type and nature of competence of specialist professions is a type of university where the professors serve.
خلاصه ماشینی:
براي اين منظور، با بهره گيري از فنون تحليل مضمون ، ابعاد و مؤلفه هاي شايستگي حرفه اي اساتيد دانشگاه هاي ايران از مقالات علمي منتشر شده در نشريات استخراج شدند.
براي کارآمد بودن آموزش اساتيد لازم است شايستگي هاي اساسي شايستگي هاي عملکردي و شايستگي هاي شغلي و رهبري مورد نياز اساتيد با توجه به رويکردهاي نوين شايستگي، شناسايي و در قالب الگويي ارائه گردد در ايران نيز بررسيها حاکي از آن است که در ارتباط با شايستگيهاي منتسب به اعضاي هيأت علمي دانشگاه ها، پژوهش هاي زيادي انجام شده است که هر يک از آنها با بهره گيري از روش - شناسي ويژه (کمي، کيفي، ترکيبي)، بعد خاصي از شايستگيهاي اساتيد دانشگاهي را بررسي کرده اند.
با اين حال تاکنون هيچ يک از تحقيقات انجام شده به طور جامع و کامل به بيان شايستگيهاي مورد نياز اعضاي هيأت علمي توجه نکرده اند (سليمي، محمدي، نثار، ١٣٩٦).
Comprehensive competence-based vocational education: the development and use of a curriculum analysis and improvement mode, Wageningen: Wageningen University and Research center.
Comparative comparison of the components of professional competency models of professors in universities Leila Mosafer, Farhad Nejadirani, Jafar Beikzad, Yahya Dadash karimi Abstract: The purpose of this research is to systematically study the components of professional competence of faculty members in the universities.
For this purpose, by using thematic analysis techniques, the dimensions and components of the professional competence of Iranian university professors were extracted from the scientific articles published in the journals.