چکیده:
هدف: پژوهش حاضر باهدف شناسایی چالش های جاری طرح تدبیر در مدارس ابتدایی است. روش: این پژوهش با رویکرد کیفی و با روش داده بنیاد انجام گرفت. مشارکت کنندگان شامل خبرگان حوزه مدیریت آموزشی، برنامه ریزی درسی و متخصصان آموزش ابتدایی کشور آشنا به طرح تدبیر بودند که از طریق نمونهگیری هدفمند از نوع ملاک محور انتخاب شدند. داده ها از طریق مصاحبه ی نیمهساختاریافته جمعآوری شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از روش کدگذاری باز، محوری و گزینشی استفاده شد. برای تأمین روایی و پایایی از معیارهای لینکن و کوبا استفاده شد. یافته ها: پژوهش نشاندهنده ی بیست و پنج مفهوم محوری و هشت مقوله منتخب است که در قالب مدل پارادیمی شامل ضعف در برنامه محوری و خودارزیابی مدارس به عنوان مقوله ی محوری و شرایط علی (عدم همراهی و مشارکت عوامل طرح، ضعف مدیریتی مدارس، بخشنامه محوری و کمیت گرایی آموزشی)، عوامل زمینه ای (عدم وجود جو حمایتی، ضعف در فرهنگ کار مشارکتی، ضعف در ساختارهای تکنولوژیکی، ساختار متمرکز آموزشی)، شرایط مداخله ای تسهیل گر (خصوصیات فردی، ویژگی های سازمانی و الزامات قانونی)، شرایط مداخله گر محدودکننده (موانع درون سازمانی و برون سازمانی)، راهبردها (بهبود فرهنگ سازمانی و جو مدرسه ای، تغییر نگرش سیاستگذاران، توجه به توسعه فردی مدیران و معلمان و تمرکززدایی) سازمان یافت. نتیجه گیری: توجه به طرح تدبیر و اساس آن زمینه رشد حرفه ای مدیران را فراهم می آورد. در اجرای طرحهایی چون تدبیر باید به رویکردهای بومی اجرایی مدارس توجه شود. از رویکردهای مشارکتی در اجرای طرح تدبیر در مدارس استفاده گردد؛ بهگزینش مدیران متخصص و آموزشدیده برای مدارس توجه و الزام شود؛ به رویکردهای جانشین پروری و منتورینگ در آموزش مدیران مدارس توجه بیشتری اعمال گردد.
Purpose: This research seeks to recognize Challenges of Tadbir Plan currently executed in elementary schools. Method: This is a qualitative research using grounded theory approach. The population of the study comprises experts in educational management, curriculum planning, and specialists of elementary schools in Iran who are familiar with Tadbir Plan. The participants were selected through purposive criterion-based sampling. The data were collected through semi-structured interviews. Open, axial, and selective coding were used for data analysis. The validity and reliability were measured using Lincoln and Guba criteria. Findings: The results suggested 25 central concepts and eight selected items, which were organized in a paradigmatic model including poor plan orientation and self-assessment in schools as central items and the causal conditions (lack of cooperation and participation of agents of the plan, poor management in schools, directive-orientation and quantity-orientation education), contextual factors (lack of supportive atmosphere, poor teamwork culture, poor technological structures, centralized educational structure), facilitative intervention conditions (personal characteristics, organizational characteristics, and legal requirements), restrictive intervention conditions (intra-organizational and inter-organizational obstacles), and strategies (improving the organizational culture and school atmosphere, changing attitudes of policymakers regarding personal development of principals, teachers, and decentralization). Conclusion: Paying attention to the Tadbir plan and its basis provides the professional growth of managers. In the implementation of plans such as Tadbir, attention should be paid to the local approaches of schools. Collaborative approaches should be used in the implementation of the Tadbir plan in schools; Selection of specialized and trained managers for schools should be considered and required; more attention should be paid to the approaches of succession and mentoring in the training of school administrators.