چکیده:
هدف: درس پژوهی، پژوهش مشارکتی معلمان در مدرسه و کلاس درس است. بر همین مبنا هدف اصلی پژوهش حاضر، طراحی و ارائه الگوی مدیریت درس پژوهی در مدارس متوسطه می باشد. روش: این پژوهش آمیخته از نوع اکتشافی با دو نوع رویکرد کیفی و کمی انجام شد. در بخش کیفی، با 12 نفر از خبرگان در حوزه مدیریت آموزشی مصاحبههای نیمساختیافته انجام گرفت. سپس با استفاده از تحلیل کیفی داده بنیاد، تعدادی مفاهیم استخراج و کدگذاری شاخصها انجام پذیرفت. یافته ها: پارادایمهای حاصل از تحلیل کیفی داده بنیاد عبارتند از: شاخصهای مقوله شرایط علی شامل یادگیری اجتماعی، بهسازی روابط بین افراد، تسلط بر عملکرد روانی اجتماعی، شناخت ارزشهای اجتماعی و تقویت مهارتهای فردی و بین فردی. شاخصهای مقوله پدیده محوری شامل احترام و اعتماد متقابل، استقلال و همکاری میان اعضاء، تبادل و انتقال دانش، اشتیاق و الهامبخشی، استفاده از ارزشهای متنوع ارزشیابی، رعایت حقوق متقابل، تکریم معلمان و تعهد و حقشناسی. شاخصهای مقوله زمینهای شامل شاخصهای تشویق و ترغیب به نوآوری، تلاش جهت ارتقاء مهارتها، ارتقاء مسئولیتپذیری معلمان، آموزش واقعگرایانه، آموزش اکتشافی، آموزش مبتنی بر حل مسئله و آموزش تفکر انتقادی. شاخصهای مقوله مداخلهگر شامل فقدان زیربنای آموزشی مناسب، محدودیت زمانی، عدم تطبیق استانداردها با رویکرد استاد-شاگردی نوین و نبود مشوق یا حمایتهای سازمانی. شاخصهای مقوله راهبردها و اقدامات شامل توانمندسازی معلمان، توجه به قوانین آموزشی، تجهیزات آموزشی، ارزیابی و سنجش تواناییهای شاگرد، تسلط علمی و سواد معلمان بر مطالب درسی، داشتن اطلاعات عمومی مناسب، کاربردی و به روز، سازماندهی مطالب، تمرکز آموزش بر روی بیان دانش و اطلاعات، برقراری ارتباط و تعامل دوطرفه، رعایت استانداردهای آموزشی و بهروزرسانی آن، استفاده از روشهای تدریس نمایشی و توسعه فردی و اجتماعی در فراگیران. شاخصهای مقوله پیامدها شامل تربیت نیروهای متخصص، ماهر و حرفهای، تقویت روحیه کارآفرینی، لذتبخش شدن فرآیند یادگیری، افزایش کارایی و توسعه اجتماعی و کاهش هزینهها. نتیجه گیری: الگوی ارائه شده کمک می کند تا معلمان را در فرآیند طرح سؤال، برنامه ریزی، عمل، مشاهده فعال، بازخورد و بازاندیشی و یادگیری گردهم آورد و به تبادل نظر، تجربه و یادگیری از یکدیگر ترغیب سازد.
Purpose: Lesson research is a collaborative research of teachers in the school and classroom. where Based on this, the main goal of the current research is to design and present a study management model in secondary schools. Method: This mixed exploratory research was conducted with two types of qualitative and quantitative approaches. In the qualitative section, semi-structured interviews were conducted with 12 experts in the field of educational management. Then, using the qualitative data analysis of the foundation, a number of concepts were extracted and index coding was carried out. Findings: The paradigms resulting from the qualitative data analysis of the foundation are: indicators of the category of causal conditions, including social learning, improving relationships between people, mastering psychosocial functioning, recognizing social values, and strengthening individual and interpersonal skills. The indicators of the central phenomenon category include respect and mutual trust, independence and cooperation among members, exchange and transfer of knowledge, enthusiasm and inspiration, use of diverse evaluation values, respect for mutual rights, respect for teachers, and commitment and recognition of rights. The indicators of the contextual category include the indicators of encouraging and persuading innovation, trying to improve skills, improving teachers' responsibility, realistic education, exploratory education, problem-solving education, and critical thinking education. The indicators of the interfering category include the lack of appropriate educational infrastructure, time limit, non-compliance of standards with the new teacher-apprentice approach, and lack of incentives or organizational support. Indicators of the category of strategies and actions include empowering teachers, paying attention to educational rules, educational equipment, evaluating and measuring student abilities, teachers' scientific mastery and literacy on course materials, having appropriate, practical and up-to-date general information, organizing materials, focusing education on expression. Knowledge and information, establishing communication and two-way interaction, complying with educational standards and updating them, using demonstration teaching methods and personal and social development in learners. The indicators of the consequence’s category include the training of expert, skilled and professional forces, strengthening the spirit of entrepreneurship, making the learning process enjoyable, increasing efficiency and social development, and reducing costs. Conclusion: teachers, using the qualitative circles of research, teaching and learning, try to help teachers in the process of questioning, planning, action, active observation, it gathers feedback, rethinking, and learning, and encourages the exchange of opinions, experience, practical work, and learning from each other.