چکیده:
فهم و برداشتهای غیر معتبر مخاطبان از قرآن در عرصههای زندگی، گاه موجب تولید شبهاتی شده است. این شبهات گاه نتیجه غفلت یا نادیدهانگاری قواعد فهم قرآن در حوزه فهم مفردات و واژگان و عدم کاربست قواعد فهم مفردات و زمانی محصول استفاده نادرست از این قواعد است. بخشی از این آسیب نیز به تدبیر حیات سیاسی و تلاش مخاطبان برای دستیابی به آموزههای سیاسی قرآن برای مدیریت حیات سیاسی است؛ به گونهای که عدم کاربست این قواعد یا کاربست نادرست آنها گاه منجر به ارائه برداشتهای سیاسی نادرست شده است. این مشکل زمینه ظهور این مسئله شده است که برداشتهای سیاسی در عرصه کاربرد قواعد مربوط به فهم مفردات و توجه به آنها با چه آسیبهایی روبرویند. تأکید مقاله بر قواعدی است که در مطالعه میدانی نویسنده در آثار مختلف، بیدقتی در مورد آنها بیشتر موجب ایجاد شبهات در این برداشتها شده است؛ روش تحقیق متناسب با توصیف نظرات و دیدگاهها و بررسی و تحلیل و نقد آنها توصیفی و تحلیلی است.
Muslims consider the Qur'an to be a revelatory and authentic source for
planning their lives; however, audience's non-authentic understanding and
conceptions of the Qur'an in the fields of life have sometimes caused
doubts. These doubts are sometimes the result of neglecting or ignoring
the rules of understanding the Qur'an in the field of understanding
vocabulary and not applying the rules of understanding vocabulary, and
sometimes the result of incorrect use of these rules. Part of this damage is
also to the planning of political life and the audience’s efforts to obtain the
political teachings of the Qur'an to manage political life; In such a way that
the non-application of these rules or their incorrect application has
sometimes led to the presentation of incorrect political conception. Among
the results of this research, it can be explained that: 1) The pathology of
the existing political conceptionsy. 2) Religious system needs a valid
understanding of the Qur'an in the field of social and political life. 3) From
another point of view, by completing this type of research in different
fields of literary rules and other rules, it is finally possible to reach a part
of the comprehensive criteria of reviewing and criticizing and validating
the political recommendations of other schools and evaluating or refining
and rejecting and accepting them is provided.