چکیده:
ملکالشعرای بهار در میان شاعران معاصر ایران، در شمار کسانی قرار دارد که هم به مضمون و محتوای شعر خود اهمیت داده و هم به شکل و ساختار بیرونی آن توجه کردهاست، به همین دلیل، بررسی فرمالیستی اشعار او دارای نتایج مطلوبی خواهد بود که جنبههای زیبایی شناختی و هنری شعر او را بیش از پیش آشکار میسازد. آزادی و وطن، دو مقولهای است که در ساختار قصاید او حضوری همیشگی و مؤثر دارند و فرم و شکل شعر او را تحت الشعاع خود قرار دادهاند. وجه غالب بسیاری از قصاید او را مسائل سیاسی - اجتماعی و مفاهیم مرتبط با آنها تشکیل داده است که در قالب زبان، تصویر، موسیقی، واژگان، ترکیبات و دیگر هنر سازهها متجلی شده است. هنر بهار در این است که تمام عناصر فرمالیستی را در خدمت انتقال مفهوم و محتوای مورد نظر خود قرار میدهد. صورخيال شعر بهار تقریبا در سراسر قصایدش برگرفته از شعر قدیم فارسی است. زبان شعر او هم اگرچه بسیار ساده و روان است، اما دارای زیر ساخت کاملاً سنتی است و به همین دلیل، انواع و اقسام هنجارگریزیها در شعر وی دیده میشود. تعادل و تعاملی که میان زبان و موسیقی و تصاویر و آرایههای ادبی در ساختار قصاید بهار وجود دارد، مهمترین رویکرد فرمالیستی او در عرصه شاعری است و رمز موفقیت و محبوبیت روزافزون او هم شاید همین گرایش به سادگی و پرهیز از افراط و تفریط در محتوا و شكل اشعارش باشد.
Malek-o-Sho’ara-ye-Bahar is among those modern Iranian poets who have made attention to theme and content along with the shape and exterior structure of his poems. Therefore, formalistic analysis of his poems will give desirable results, such as making aesthetic aspects of his poems clear. Freedom and homeland, are two categories which always have effective presence in his odes and affect his poem’s form and shape. Dominant aspect in most of his odes consist of political and social problems and themes related to them which has been manifested through language, image, music, compositions and other building elements. Mastery of Bahar is in using formalistic elements in transferring considered concepts and content. Imaginary elements in almost all of Bahar’s odes has been taken from classical Persian poem. Although the language of his poems is so simple and fluent, but has a fully classical substructure, and because of this, various types of abnormality have been noted in his poem. The balance and interaction between language, music, images and stylistically elements in odes of Bahar are the most important formalistic approaches of him in poetic arena, and maybe the secret of his growing success and popularity lies in his orientation towards simpleness and avoidance of extremes in his poems’ content and shape.