چکیده:
روایتنگریهای تاریخی و توجیهات نظری دالِ مرکزی «کُردبودگی» را در جایگاه مفهومی بتواره و استعلایی قرار دادهاند، تا جایی که از پرداختن به خود این پدیده غفلت شده است. پژوهش حاضر بر آن است تحوّل ابژهشوندگی «کُردبودگی» را از دوران انقلاب مشروطه تا برآمدن دولت مدرن واکاوی مضمونی نماید. بدین منظور با نقد رویکردهای دیرینهگرایی، قومگرایی و مدرنیست ـ برساختگرایی و اخذ نگاهی گفتمانی تحولات هویت کُردی را بررسی میکند تا صورتبندیهای گفتمانی چنین پدیدهای روشن شود. روش پژوهش براساس تحلیل گفتمان فوکویی و شیوۀ انتخاب اسناد به صورت نمونه گیری هدفمند است. یافتههای مطالعه حاکی از آن است که نظم معرفتی پیشین دلالتی زبانی ـ قومی داشت. اما بر اثر دگرگونیها و تحولاتی مانند جنگ جهانی اوّل و در پی آن ایجاد قدرت تمرکزبخش دولتِ در آستانۀ ظهور، مکانیسمهای هویّتبخش در میدان سیاست قرار گرفتند و در درون چنین حوزهای معنا و مفهوم پیدا کردند. در واقع میتوان گفت تا قبل از جنگ جهانی اجتماع زبانی ـ مذهبی و قومی بازنماییکنندۀ هویّت کُردی بود و بعد از آن فرمِ جامعوی ـ سیاسی مطرح شد.
Historical narratives and theoretical justifications have placed the central sign of "Kurdishness" in an idolized and transcendental conceptual position, So that the review of this phenomenon itself has just been neglected; The present study is about to investigate the changes of the objectification of "Kurdishness" from the Kurdish local governments to the rise of the modern state; To this end, with a radical critique of the approaches of primordialism, ethnocentrism and modernism-constructivism and taking a discourse perspective, the developments of Kurdish identity will be examined and the discourse formulations of such a phenomenon will be clarified. The research method was Foucault's discourse analysis and the method of selecting documents have beeb on purposeful sampling. The findings of the study indicate that the previous epistemological order had a linguistic-ethnic connotation that with the penetration of changes and developments such as First World War and subsequent centralizing power of the government on the verge of emergence, identification mechanisms are placed in the field of politics and find meaning within such a field. In fact, according to the findings of this study, it can be said that before the world war, as a breaking point, the linguistic-religious and ethnic community represented the Kurdish identity, and after that, it takes a social-politicized form.
خلاصه ماشینی:
تغييرات گفتماني هوّيتُ کردي از پيدايي انقلاب مشروطه تا ظهور دولت مدرن در ايران نوع مقاله : پژوهشي اسعد خاني ١/ اکبر زارع شاه آبادي ٢ چکيده روايت نگريهــاي تاريخي و توجيهات نظــري دال مرکزي «ُکردبودگي» را در جايگاه مفهومي بت واره و اســتعلايي قرار داده اند، تا جايي که از پرداختن به خود اين پديده غفلت شــده اســت .
ابژه شوندگي،ُ کردبودگي، هوّيتُ کردي، نظم معرفتي، جامعوي-سياسي Discoursive Changes in the Kurdish identity from the Emergence of the Constitutional Revolution to the Rise of the Modern State in Iran Asaad Khani 3/ Akbar Zare Shahabadi4 Abstract Historical narrativism and theoretical justifications have placed the nodal point of “Kurdishness” in an idolized and transcendental conceptual position, inasmuch as the study of this phenomenon by itself has been neglected.
از سوي ديگر و مهم تر اينکه برخلاف ادعاي عباس ولي مبني بر فرايند گذار هويت کُردي از يک اجتماع غالباً زباني قبل از انقلاب مشروطه به يک اجتماع اساساً قومي تحت برآمدن دولت مدرن ٢، نشان مي دهد که چنين هوّيتي از اجتماع زباني - قومي که سازوکار تعامل و تقابل قبيله گري انسجام بخش آن بوده به هويتي سياسي -جامعوي گذر کرده است که انسجام آن در پيوند با مواجهۀ جامعۀ کُرد و دولت در آستانۀ ظهور معنا مي يابد.
با اين حال ، حتي با وجود شــورش هاي ايل شــکاک عليه حکومت مرکزي قاجار که از سال ١٢٦٧ق شروع شد و تا قيام سمکو تداوم داشت ،٤ به دليل بحران هايي که در دوران مشروطيّت بر کردستان حاکم شده بود، کُردها به عنوان ديگري غير حاکم درک کاملي از جايگاه خود در حوزٔە سياسي نداشتند و با شکل گيري دولت مدرن اين امر محقق شد.