چکیده:
پژوهش حاضر با هدف تعیین شاخصهای روانسنجی پرسشنامه خود نظمبخشی تحصیلی رایان و کانل (1989) انجام گرفت. جامعهآماری در این تحقیق شامل دانشآموزان مقطع دوم متوسطه شهر تهران در سال تحصیلی 1402-1401 بودند. نمونه پژوهش شامل 373 دانشآموز بود که به روش خوشهای انتخاب شدند. در این پژوهش برای بررسی اعتبار سازه (تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی) و برای بررسی پایایی روش آلفای کرونباخ بکار گرفته شد. بر اساس تحلیل دادهها پژوهش حاضر 4 عامل را شناسایی کرد که درمجموع 90/50 درصد متغیر خود نظمبخشی تحصیلی را تبیین میکنند. نتایج تحلیل عاملی تأییدی نشان داد شاخصهای برازش مدل در وضعیت مطلوبی قرار دارند. بعلاوه، ضریب آلفای کرونباخ برای خرده مقیاسها بین 78/0 تا 89/0 محاسبه شد. با توجه به ضرایب روایی و پایایی مطلوب، سهولت اجرا، نمرهگذاری و تعبیر و تفسیر و همچنین زمان اندک برای پاسخگویی میتوان گفت پرسشنامه خود نظمبخشی تحصیلی (SRQ-A) واجد شرایط لازم برای استفاده در پژوهشهای روانشناختی بهمنظور اندازهگیری خود نظمبخشی تحصیلی است.
This research was conducted with the aim of studying the psychometric properties of the educational self-regulatory questionnaire by Ryan and Connell (1989). The statistical population of this study included secondary school students in Tehran during the academic year of 2022-23. The sample consisted of 373 students selected by cluster sampling. In this study, we used to evaluate the validity of the construct (exploratory and confirmatory factor analysis), and to examine the reliability of the Cronbach's alpha method. Based on the data analysis, the present study identifies four factors that explain 50.89% of the academic self-regulatory. The results of the confirmatory factor analysis showed that the model fit indexes are in the favorable situation. In addition, the Cronbach's alpha coefficient for the subscales was calculated to be between 0.78 and 0.89. Considering the optimal validity and reliability coefficients, ease of implementation, scoring and interpretation, as well as the short time to answer, it can be said that the Self-Regulatory Academic Questionnaire (SRQ-A) has the necessary qualifications to be used in psychological research for measurement.