چکیده:
زمینه و هدف: اختلالات ویژه در یادگیری گروه ناهمگونی از کودکان و بزرگسالانی را در بر میگیرد که مشکلاتی را در حوزههای مهارتهای شناختی، تحصیلی و مهارتهای ارتباطی- اجتماعی، شغلی دارند. هدف این پژوهش بررسی اثربخشی همخوان کردن سبک یادگیری دیداری و سبک پردازش اطلاعات مغزی در دانش آموزان مبتلا به نارسانویسی دختر و پسر دوره اول ابتدایی است. روش پژوهش: پژوهش حاضر نیمه آزمایشی و طرح پیشآزمون- پسآزمون - پیگیری و گروه گواه بود. بعداز دریافت کد اخلاق از بین دانشآموزان دختر و پسر در سه پایه اول، دوم و سوم ابتدائی شهر قم و مراجع کننده به مراکز اختلالات دولتی و غیر دولتی در سال تحصیلی 98-1397، از روش نمونهگیری هدفمند، 102 نفر که ملاک ورود به پژوهش را داشتند، انتخاب و به شکل تصادفی در دو گروه آزمایش (51 نفر) و گروه کنترل (51 نفر) قرار داده شدند. جلسات درمانی در 16 جلسه 45 دقیقهای و (هفتهای دو جلسه) با استفاده از مدل ایشینر و سبک یادگیری واک در گروه آزمایش اجرا شد. به منظور جمعآوری دادهها از مقیاس هوش وکسلر کودکان ویرایش چهارم، چک لیست ارزیابی برتر طرفی مغزی، پرسش‍نامه سبکهای یادگیری واک، پرسشنامه ارزیابی برتری دست چاپمن و ادینبرگ، جدول رشد عصبی مغزی دلاکاتو و تحلیل محتوای کتاب فارسی دورهی اول ابتدایی با شاخص دیداری (مبنای محتوای کتابهای درسی براساس سه سبک دیداری، شنیداری و حرکتی است) استفاده شد.دادهها بوسیله نرمافزار spss 23 و روش آماری تحلیل کواریانس و GEE (برآورد معادلات تعمیم یافته) و tزوجی تجزیه و تحلیل گردید. یافتهها: یافتهها نشان داد اثر همخوانی در گروه دارای سبک دیداری راست برتر همخوان در نمره جهت یابی، تجسم، دقت شنیداری، دقت دیداری، دقت حرکتی و نوشتن معنی دار است (05/0>P). اثر همخوانی در گروه دارای سبک دیداری چپ برتر همخوان در نمره تجسم، دقت حرکتی، نوشتن، جهت یابی، دقت شنیداری و دقت دیداری معنی دار است. اثر همخوانی در گروه دارای سبک دیداری راست برتر ناهمخوان در نمره جهت یابی و دقت حرکتی اختلاف معنی داری وجود دارد. اثر همخوانی در گروه دارای سبک دیداری راست برتر ناهمخوان در نمره نوشتن و ابعاد تجسم، دقت شنیداری و دقت نوشتاری و نمره کل نوشتن معنی دار نیست. اثر همخوانی در گروه دارای سبک دیداری چپ برتر ناهمخوان در نمره نوشتن و ابعاد آن معنی دار است (05/0>p) و پیگیری دو ماهه نتایج نشاندهنده ثبات نتایج بود. نتیجهگیری: همخوان کردن یک روش مداخله اثر بخش در سبک برتر یادگیری دیداری و سبک پردازش اطلاعات مغزی در نارسا نویسی است.
Background and Aim: Special learning disorders include a heterogeneous group of children and adults who have problems in the areas of cognitive, academic and communication-social skills, and work. The purpose of this research is to investigate the effectiveness of matching the visual learning style and the brain information processing style in students with dyslexia, boys and girls in the first year of elementary school. Methods: The current research was quasi-experimental and pre-test, post-test, follow-up and control group design. After receiving the code of ethic Among the male and female students in the first, second and third grade of elementary school in Qom and referred to government and non-government disorder centers in the academic year 2018-19, through targeted sampling, 102 people who met the criteria for entering the research were selected and randomly placed in two experimental groups (51 people) and control group (51 people). The treatment sessions were conducted in 16, 45-minute sessions (two sessions per week) using Eishiner's model and walking learning style in the experimental group. In order to collect data from the Wechsler Children's Intelligence Scale, 4th Edition, Checklist for the assessment of the superior side of the brain, Walk Learning Styles Questionnaire, Chapman and Edinburg Hand Excellence Questionnaire, Delacato's brain development table And the analysis of the content of the Persian book of the first grade of elementary school was used with the visual index (the basis of the content of the textbooks is based on three visual, auditory and movement styles). Data using spss 23 software and the statistical method of covariance analysis and GEE (Estimation of generalized equations) and paired t was analyzed. Results: The findings showed that the effect of consonance in the group with the superior right visual style of consonance in the score of orientation, visualization, listening accuracy, visual accuracy, motor accuracy and writing is significant (PConclusion: Consonant is an effective intervention method on the conflict between superior visual learning style and cerebral information processing style in insufficient writing