چکیده:
زمینه و هدف: مهارتهای تفکر انتقادی به خودی خود، نوعی از مهارت های شناختی است که بر راهبردهای شناختی و جنبه گرایش به تفکر انتقادی بر اجزای نگرشی تفکر و انگیزه پایدار درونی برای حل مسائل تأکید دارد. مطالعه حاضر با هدف تعیین برازش مدل مبتنی بر رابطه بین الگوهای ارتباطی خانواده با گرایش به تفکر انتقادی و شادکامی با نقش میانجی انعطافپذیری شناختی در دانشآموزان انجام شد. روش پژوهش: روش پژوهش حاضر از نوع توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری این مطالعه دانش آموزان دختر مقطع دوم متوسطه مدارس دولتی شهر چالوس بودند. با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای نمونهای به حجم 319 نفر انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه گرایش به تفکر انتقادی ریکتس (2003)، پرسشنامه انعطافپذیری شناختی دنیس و وندروال (2010)، پرسشنامه الگوهای ارتباطی کوئرنر و فیتزپاتریک (2002) و فهرست شادکامی آکسفورد (آرگایل و همکاران، 1989) بود. تجزیه و تحلیل دادهها با روش همبستگی پیرسون انجام شد. یافته ها: نشان داد بین الگوهای ارتباطی خانواده با گرایشبه تفکر انتقادی (34/0=r؛ 05/0>P) و شادکامی (35/0=r؛ 05/0>P) رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. بین انعطافپذیری شناختی با گرایشبه تفکر انتقادی (73/0=r؛ 01/0>P) و شادکامی (69/0=r؛ 01/0>P) رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. نتیجه گیری: بر اساس نتایج مدلیابی معادلات ساختاری مدل مبتنی بر رابطه بین الگوهای ارتباطی خانواده با گرایش به تفکر انتقادی و شادکامی با نقش میانجی انعطافپذیری شناختی در دانشآموزان از برازش کافی برخوردار است. انتظار می رود تاثیر عواملی همچون الگوهای ارتباطی خانواده و انعطاف پذیری شناختی بر افزایش شادکامی و گرایش به تفکر انتقادی در دانش آموزان مورد توجه محققان و برنامه ریزان تعلیم و تربیت و مشاوران قرار گیرد.
Background and Aim: Critical thinking skills in itself are a type of cognitive skills that emphasize on cognitive strategies and the aspect of tendency to critical thinking, on the attitudinal components of thinking and the internal motivation to solve problems. The present study was conducted with the aim of determining the fit of the model based on the relationship between family communication patterns with tendency to critical thinking and happiness with the mediating role of cognitive flexibility in students. Research method: The current research method was descriptive-correlation type. The statistical population of this study was the female students of the second grade of public schools in Chalus city. Using random cluster sampling, a sample of 319 people was selected. The data collection tools were Ricketts (2003) critical thinking tendency questionnaire, Dennis and Vanderwaal (2010) cognitive flexibility questionnaire, Koerner and Fitzpatrick (2002) communication patterns questionnaire and Oxford happiness inventory (Argyle et al., 1989). Data analysis was done by Pearson correlation method. Results: It showed that there is a positive and significant relationship between family communication patterns with tendency to critical thinking (r=0.34; PConclusion: Based on the results of structural equation modeling, the model based on the relationship between family communication patterns with tendency to critical thinking and happiness with the mediating role of cognitive flexibility in students has sufficient fit. It is expected that the effect of factors such as family communication patterns and cognitive flexibility on increasing happiness and tendency to critical thinking in students will be noticed by researchers and educational planners and consultants.