چکیده:
زمینه و هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی مقایسهای آموزشهای تعدیل سوگیری شناختی و تصویرسازی ذهنی برحافظه کلامی و دیداری دانشآموزان دختر دوره اول متوسطه به اجرا درآمد. روش پژوهش: مطالعه حاضر از نوع آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون و با گروه گواه طراحی و اجرا گردید. آزمودنی ها به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه گواه جایگزین شدند. دادهها با استفاده از آزمون حافظه وکسلر که به صورت فردی اجرا گردید، به دست آمد. سپس گروه جلسات تعدیل سوگیری شناختی و تصویرسازی ذهنی هدایتشده سیمونتن (به نقل از کرمی و مرادی، 2009) طی 8 جلسه 90 دقیقهای در معرض آموزشهای متفاوت قرارگرفتند، درحالیکه گروه گواه بدون هیچ گونه مداخلهای باقی ماند. پس از پایان گرفتن آموزشهای گروههای آزمایشی، مجدداَ از 3 گروه آزمون وکسلر بهعمل آمد. دادهها با استفاده از روش تحلیل واریانس اندازهگیری مکررو آزمون تعقیبی بنفرونی و نرم افزارSPSS23 تحلیل شد. یافته ها:. نتایج نشان دادند تأثیر آموزشهای تعدیل سوگیری شناختی و تصویرسازی ذهنی بر حافظه کلامی و دیداری مثبت و معنادار است و با توجه به سطح معناداری این آزمون )699/0 (p= ، استنباط می گردد که بین تأثیر آموزشهای تعدیل سوگیری شناختی و تصویرسازی ذهنی برحافظه کلامی و دیداری دانشآموزان تفاوت معناداری وجود ندارد. نتیجه گیری: آموزش شیوه های متفاوت یادگیری در دانش آموزان با توجه به حساسیت بیشتر به این قشر از جامعه سهم بسزایی در پیشرفت آموزشگاهی آنها خواهد داشت.
Background and Aim: The present study was carried out with the aim of a comparative study of cognitive bias adjustment training and mental imagery on the verbal and visual memory of female students of the first year of high school. Methods: The present study was designed and implemented as an experimental study with a pre-test and post-test design and with a control group. Subjects were randomly replaced in two experimental groups and one control group. The data was obtained using the Wechsler memory test, which was performed individually. Then, the group of cognitive bias adjustment sessions and Simonton's guided mental imagery (Karami and Moradi, 2009) were exposed to different trainings during 8 90-minute sessions, while the control group remained without any intervention. After the training of the experimental groups, the Wechsler test was again performed on the 3 groups. The data were analyzed using repeated measure analysis of variance, Bonferroni post hoc test and SPSS23 software. Results: The results showed that the effect of cognitive bias adjustment training and mental imagery on verbal and visual memory is positive and significant, and according to the significance level of this test (p=0.699), it can be concluded that there is a difference between the effect of cognitive bias adjustment training and mental imagery on memory. There is no significant difference between students verbally and visually. Conclusion: Teaching different ways of learning in students will have a significant contribution to their school progress due to the greater sensitivity to this segment of the society.