چکیده:
در دنیای پیشرفتهی امروزی یکی از علائم موفقیت فرد، موفقیت تحصیلی میباشد که بدون آن توسعه و ترقی هیچ کشوری امکان پذیر نخواهد بود. پیشرفت علمی نیز حاصل نمیشود مگر این که افراد متفکر و خلاق تربیت شده باشند. پیشرفت تحصیلی ضمن اینکه درتوسعه و آبادانی کشور موثر است. در سطوح عالی منجر به یافتن شغل و موقعیت مناسب و در نتیجه درآمد کافی میشود و از طرفی انسان تنها موجودی است که با همنوعان خود به تبادل نظر میپردازد و برای شناخت و حل مشکلات خود با آنان مشاوره و از راهنمایی آنان استفاده میکند؛ تا دانشآموزان بتوانند با استفاده از راهنمایی آنان راهحلهای مناسبی برای مشکلات خود بیابند. در این پژوهش بعد از بررسیها و مطالعه تحقیقات و مطالب بیان شده در این زمینه، مفاهیم مربوطه تعریف و عوامل موثر بر پیشرفت تحصیلی، نقش و وظایف مشاوران، الگوی برجسته مشاورهای و تاثیر آنها بر بعد پیشرفت تحصیلی دانشآموزان بیان شده است. روش تحقیق تجزیه و تحلیل کتابخانهای- مروری است که برای گردآوری آن به مقالات، کتب، اسناد معتبر علمی و پایگاههای اینترنتی در این زمینه مراجعه شده است. بعد از بررسیهای لازم دریافتیم، اشتیاق تحصیلی که در دانشآموزان ایجاد میشود باعث ایجاد انگیزه در آنان نسبت به درس و در نتیجه پیشرفت تحصیلی دانشآموزان میشود. در این میان عوامل زیادی تاثیرگذار هستند که یکی از آنان مشاوران تحصیلیاند. مشاوران با راهنماییهای خود علاوه بر افزایش پیشرفت تحصیلی دانشاموزان و کاهش افت تحصیلی آنان، بر سلامت روانی نوجوانان تاثیرگذار هستند.
خلاصه ماشینی:
کارشناسان سازمان بهداشت جهانی سلامت فکر و روان را این گونه تعریف میکنند سلامت روان عبارت است از قابلیت ارتباط موزون و هماهنگ بادیگران، تغییر و اصلاح محیط فردی و اجتماعی و حل تضادها و تمایلات شخصی به طور منطقی، عادلانه و مناسب» از آنجا که در هر نظام آموزشی پیشرفت تحصیلی و سلامت روانی به عنوان مهم ترین شاخص توفیق فعالیتهای علمی و آموزشی محسوب میشود، بررسی عوامل موثر بر پیشرفت تحصیلی و سلامت روانی دانشآموزان از اهمیت خاصی نزد پژوهشگران علوم تربیتی و روانشناسی برخوردار است، بهداشت روانی و پیشرفت تحصیلی ارتباط تنگاتنگی با هم دارند.
مهارتها : معلمینی که در نظر دانشآموزان سخت گیرتر و متوقع تر هستند ، معلمینی که توانایی برقراری سریع نظم را در کلاس دارا هستند، معلمینی که به روش نظاممند از کار خود ارزیابی میکنند و بر آنچه که یک دانشآموز یاد گرفته یا یاد نگرفته در برابر همه آنچه باید یاد میگرفت به درستی واقفند و به دانشآموزانی که مطالب را در بار نخست یاد نگرفتهاند، فرصت فراگیری مجدد را میدهند و معلمینی که به دانشآموزان کمک میکنند تا میزان اهمیت مطالب را پی ببرند و بتوانند بین مطالب اصلی و فرعی تمیز دهند در معلمی موفق تر از معلمین دیگرند و دانشآموزان آنها از پیشرفت تحصیلی بالاتری برخوردارند (عباس نژاد سرخی، 1390) مشاوره مدرسه در روزنامه تایمز هند عنوان میکند: جامعه در اثنای این که انسانها درگیر علایقشان هستند در حال تغییر است.