چکیده:
زمینه و هدف: گوشیهای هوشمند با دسترسی به اینترنت که جایگزین رایانهها شدهاند، به بخش جدایی ناپذیر از زندگی تبدیل و زندگی را آسانتر کردهاند. اما در کنار این ویژگیهای مثبت، اثرات منفی مختلفی نیز وجود دارد. بنابراین، استفاده از گوشیهای هوشمند میتواند مشکلآفرین نیز باشد. پژوهش حاضر با هدف تدوین مدل علائم نوموفوبیا در دانشآموزان براساس سبک دلبستگی، سواد رسانهای و منبع کنترل با میانجیگری اعتیادبه اینترنت انجام گرفت. روش پژوهش: روش این مطالعه ازنوع همبستگی بود. جامعه آماری این مطالعه دانشآموزان پسر مقطع متوسطه اول دولتی شهر قم بودند. با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای 306 نفر انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه نوموفوبیا ایلدیریم و کوریا (2015)، پرسشنامه دلبستگی بزرگسال هازان و شاور (1987)، پرسشنامه سواد رسانهای فلسفی (1393)، پرسشنامه منبع کنترل راتر (1966) و پرسشنامه اعتیادبه اینترنت یانگ (1999) بود. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از روش مدلیابی معادلات ساختاری و نرمافزار لیزرل انجام شد. یافته ها: نتایج نشان داد مدل علائم نوموفوبیا در دانشآموزان براساس سبک دلبستگی، سواد رسانهای و منبع کنترل با میانجیگری اعتیاد به اینترنت با دادههای تجربی برازش دارد (05/0>P). نتیجهگیری: توصیه میشود برنامههای مداخلهای در مدارس برای نوجوانان در آسیبپذیرترین جمعیتهایی که با اثرات نامطلوب استفاده از گوشیهای هوشمند، بهویژه رفتار نوموفوبیک مواجه هستند، طراحی و اجرا شود.
Background and Aim: Smartphones with internet access have replaced computers, become an integral part of life and make life easier. But along with these positive features, there are also various negative effects. Therefore, the use of smartphones can also be problematic. The present study was conducted with the aim of developing a model of symptoms of nomophobia in students based on attachment style, media literacy and locus of control with the mediation of Internet addiction. Methods: The method of this study was correlational. The statistical population of this study was the male students of the first public high school in Qom city. 306 people were selected using cluster random sampling method. The data collection tools were Yildirim and Correa's Nomophobia Questionnaire (2015), Hazan and Shaver's Adult Attachment Questionnaire (1987), Falsafi Media Literacy Questionnaire (2013), Rutter's Locus of Control Questionnaire (1966) and Young's Internet Addiction Questionnaire (1999). Data analysis was done using structural equation modeling method and Lisrel software. Results: The results showed that the model of symptoms of nomophobia in students based on attachment style, media literacy and locus of control with the mediation of Internet addiction fits experimental data (PConclusion: It is recommended to design and implement intervention programs in schools for adolescents in the most vulnerable populations who face the adverse effects of using smartphones, especially nomophobic behavior.