چکیده:
زمینه و هدف: قلدری یکی از اشکال رفتارهای پرخاشگرانه و با پیامدهای منفی فراوان است که امروزه در میان دانش آموزان به شکل گستردهای رواج دارد و به همین دلیل آموزش پیشگیری و مقابله با این پدیده و بررسی موانع و چالشهای آن، به یکی از اولویتهای سیستم تعلیم و تربیت بسیاری از کشورها تبدیل شده است. بر این اساس هدف پژوهش حاضر نیز بررسی میزان آگاهی از قلدری و چالشها و راهکارهای آموزش مقابله با این پدیده در مدارس استان کردستان بود. روش پژوهش: پژوهش به لحاظ روششناسی آمیخته و از نوع طرح تبیینی- تعقیبی بود. برای جمعآوری دادهها در بخش کمی از پرسشنامه محقق ساخته و برای بخش کیفی از مصاحبههای نیمه ساختار یافته استفاده شد. جامعه پژوهش مشتمل بر عوامل مدرسه و معلمان مدارس دوره دوم ابتدایی و متوسطه اول استان بود. برای نمونه گیری کمی، در دو مرحله به شیوه تصادفی خوشهای چهار منطقه آموزش و پروش و هشت مدرسه انتخاب و تمامی عوامل مدرسه و معلمان آنها به پرسشنامه محقق ساخته «میزان آگاهی از قلدری و راهکارهای پیشگیری و مقابله با آن» پاسخ دادند. در فاز کیفی نیز از میان کسانی که بالاترین نمرات را در پرسشنامه به دست آورده بودند، 20 نفر به شیوه هدفمند برای اجرای مصاحبههای نیمه ساختاریافته انتخاب شدند. اجرای مصاحبهها تا اشباع نظری دادهها ادامه یافت و درنهایت 14 مصاحبه با افراد نمونه صورت گرفت. یافتهها: یافتههای کمی حاصل از آزمون t تک متغیری نشانگر آگاهی پایینتر از متوسط عوامل مدرسه و معلمان هم از ماهیت پدیده قلدری و هم از راهکارهای پیشگیری و مقابله با آن بود(05/0>P). در بخش کیفی نیز چالشهای پیش روی آموزش قلدری در مدارس با روش تحلیل تفسیری مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند و در چهار مقوله نهایی الف) عدم اولویت پدیده برای آموزشوپرورش، ب) چالشهای سیستمی و سازمانی، ج) چالشهای وابسته به آموزش رسمی، د) چالشهای وابسته به خانواده و دوازده زیر مقوله طبقهبندی شدند که جملگی نشانگر مشکلات عدیدهای در مسیر آموزش این پدیده در مدارس استان هستند. نتیجهگیری: با عنایت به این یافتهها پیشنهاد میشود مسئولین آموزشوپرورش، اقدامات کاربردی و جامع پیشنهاد شده را در راستای تسهیل مدیریت قلدری و رفع فوری موانع آموزش آن در مدارس، در دستور کار خود قرار دهند.
Background and Aim: Bullying is one of the forms of aggressive behaviors with many negative consequences that is widespread among students today and preventing and dealing with this phenomenon and examining its obstacles and challenges, has become one of the priorities of the education system of many countries. the purpose of this study was to investigate the level of awareness of bullying and the challenges and strategies for training to deal with this phenomenon in Kurdistan province schools. Methods: The research was methodologically mixed and explanatory-follow-up design. A researcher-made questionnaire was used to collect information in a quantitative part and semi-structured interviews were used for a qualitative part. The research population consisted of school staff and teachers of the second primary and secondary schools of the province. For quantitative sampling, first in two stages, by cluster random sampling, four education districts of the province and eight schools were selected and all school staff and their teachers responded to the researcher-made questionnaire "Awareness of bullying a and strategies to prevent and deal with it". In the qualitative phase, among those who received the highest scores in the questionnaire, 20 people were purposefully selected to semi-structured interviews. The interviews continued until the data reached theoretical saturation and Finally, 14 interviews were conducted. Results: Quantitative findings from univariate t-test showed lower than average knowledge of both school staff and teachers about bullying and strategies to prevent and deal with it (P Conclusion: Based on these findings, it is suggested that the Kurdistan Education Department put the practical and comprehensive suggestions presented in the present study on its agenda in order to facilitate bullying management and remove obstacles to effective bullying education in schools.