چکیده:
زمینه و هدف: اﻋﺘﯿﺎد ﺑﻪ ﺑﺎزیﻫـﺎی آﻧﻼیـﻦ، ﺑـﻪ ﻋﻨـﻮان رﻓﺘـﺎری وﺳﻮاﺳـﯽ، اﻓﺮاﻃﯽ، ﻏﯿﺮ ﻗﺎﺑﻞ ﮐﻨﺘﺮل و از ﻟﺤﺎظ ﺟﺴﻤﺎﻧﯽ و رواﻧﯽ ﻣﺨـﺮب، در ﻧﻈــﺮ ﮔﺮﻓﺘــﻪ ﺷــﺪه اﺳــﺖ؛ از این رو، هدف این پژوهش تعیین نقش واسطه ای کیفیت زندگی اسلامی در رابطه بین نیازهای بنیادین روان شناختی با اعتیاد به بازی های آنلاین در دانش آموزان متوسطه اول بود. روش پژوهش: پژوهش توصیفی از نوع همبستگی مبتنی بر روش مدل یابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش را تمامی 658 دانش آموز پسر متوسطه اول پایه نهم در 5 مدرسه دولتی شهر بابل در سال تحصیلی 1402-1401 تشکیل دادند. در این پژوهش برای تعیین حجم نمونه با توجه به تعداد متغیرهای مشاهده شده و تخصیص ضریب 30 (9 متغیر مشاهده شده در مدل)، و با احتساب احتمال وجود پرسشنامه های ناقص 300 نفر به عنوان حجم نمونه به روش دردسترس انتخاب گردید. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه اعتیاد به بازی های آنلاین وانگ و چانگ (2002)، پرسشنامه نیازهای بنیادین روانشناختی دسی وریان (2000) و پرسشنامه کیفیت زندگی اسلامی نژاد محمدنامقی و همکاران (1394) بود. تجزیه و تحلیل داده ها با روش معادلات ساختاری مبتنی بر معادلات رگرسیون انجام شد. یافته ها: نتایج نشان داد روابط معنا داری بین نیازهای بنیادین روان شناختی و کیفیت زندگی اسلامی با اعتیاد به بازی های آنلاین در دانش آموزان متوسطه اول وجود دارد و مدل پژوهش تایید شد و به طور کلی 41 درصد از اعتیاد به بازی های آنلاین توسط نیازهای بنیادین روان شناختی و کیفیت زندگی اسلامی در دانش آموزان متوسطه اول قابل تبیین می باشد. همچنین متغیرهای نیازهای بنیادین روان شناختی و کیفیت زندگی اسلامی بر اعتیاد به بازی های آنلاین در دانش آموزان متوسطه اول اثر مستقیم معنادار دارند (05/0=P) و مسیر غیر مستقیم نیازهای بنیادین روان شناختی با میانجیگری کیفیت زندگی اسلامی بر اعتیاد به بازی های آنلاین در دانش آموزان متوسطه اول تایید گردیده شد (05/0=P). نتیجه گیری: این پژوهش تلویحات کاربردی در جهت نقش عوامل شناختی و مذهبی در گرایش به اعتیاد به بازی های آنلاین دانش آموزان برای روانشناسان و مشاوران ارایه می دهد.
This research was conducted with the aim of investigating the mediating role of Islamic quality of life in the relationship between basic psychological needs and addiction to online games in high school students. It was a descriptive correlational research based on the structural equation modeling method. The statistical population of the research was made up of all 658 male students of the first secondary school of the ninth grade in 5 public schools of Babol city in the academic year of 2023. In this research, to determine the sample size according to the number of observed variables and assigning a coefficient of 30 (9 observed variables in the model), and taking into account the possibility of incomplete questionnaires, 300 people were selected as the sample size using the available method. The research tools included online game addiction questionnaire of Whang, & Chang (2002), basic psychological needs questionnaire of Deci & Ryan (2000) and quality of life questionnaire of Islaminejad Mohammadnamaghi et al.'s (2014). Data analysis was done by structural equation method based on regression equations. The findings showed that there is a significant relationship between basic psychological needs and the quality of Islamic life with addiction to online games in first secondary school students, and the research model was confirmed, and in general, 41% of addiction to online games is caused by basic psychological needs. Knowledge and quality of Islamic life in first secondary students can be explained. Also, the variables of basic psychological needs and quality of Islamic life have a significant direct effect on addiction to online games in first secondary school students, and the indirect path of basic psychological needs with the mediation of quality of Islamic life on addiction to online games in first secondary school students is confirmed. Became this research provides practical implications for psychologists and counselors regarding the role of cognitive and religious factors in students' tendency to become addicted to online games.