چکیده:
زمینه و هدف: مقیاس خودکارآمدی دیجیتال در سال 2022 توسط اولفرت و اشمیت به منظور اندازهگیری شایستگیهای آزمودنی در استفاده از فناوریهای دیجیتالی تهیه و تدوین شد. این مقیاس مشتمل بر 25 گویه بوده و خودکارآمدی دیجیتال را در پنج بعد اندازهگیری میکند که عبارت است از: 1) سواد اطلاعات و داده؛ 2) همکاری و ارتباط؛ 3) تولید محتوای دیجیتال؛ 4) امنیت؛ 5) حل مسئله. هدف از پژوهش حاضر بررسی روایی و پایایی مقیاس خودکارآمدی دیجیتال در نمونه ایرانی بود. روش پژوهش: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نوع پژوهشهای اعتباریابی بود. پژوهش حاضر یک پژوهش کمی بود که در آن از روشهای تعیین روایی و پایایی به منظور اعتباریابی مقیاس خودکارآمدی دیجیتال استفاده شد. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب بود که در سال تحصیلی 1401-1402 مشغول به تحصیل بودند. نمونه آماری این پژوهش شامل 500 نفر از دانشجویان بود که به شیوه نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و پرسشنامه را تکمیل نمودند. به منظور تجزیه و تحلیل آماری دادهها از تحلیل عاملی تأییدی، تحلیل عاملی اکتشافی، آزمون KMO و بارتلت، آلفای کرونباخ، ضریب پایایی ترکیبی (CR) و ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. تجزیه و تحلیل آماری دادهها با نسخه 23 نرم افزار SPSS انجام گردید. یافتهها: پس از تأیید روایی صوری، 5 عامل با ارزش ویژه بزرگتر 1 از طریق تحلیل عاملی اکتشافی شناسایی شد به طوری که 5 عامل به دست آمده در مجموع قادر بودند 55/70 درصد خودکارآمدی دیجیتال را تبیین کنند. تحلیل عاملی تأییدی نیز معناداری گویههای هر 5 عامل را نشان داد. همچنین ضرایب به دست آمده برای روایی همگرا، پایایی بازآزمایی، آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی همگی بالاتر از 70/0 بوده که نشاندهنده پایایی مناسب این پرسشنامه است. نتیجهگیری: میتوان نتیجه گرفت مقیاس خودکارآمدی دیجیتال از روایی و پایایی مناسبی برخوردار است.
Background and Aim: The digital self-efficacy scale was prepared and developed in 2022 by Ulfert and Schmidt in order to measure the subject's competencies in using digital technologies. This scale consists of 25 items and measures digital self-efficacy in five dimensions, which are: 1) information and data literacy; 2) collaboration and communication; 3) production of digital content; 4) security; 5) Problem-solving. The purpose of the present study was to investigate the validity and reliability of the digital self-efficacy scale in the Iranian sample. Methods: The current research was applied in terms of purpose and validation research. The current research was a quantitative study in which validity and reliability determination methods were used to validate the digital self-efficacy scale. The statistical population of the present study included all students of Islamic Azad University, South Tehran branch, who were studying in the 2022-2023 academic year. The statistical sample of this research included 500 students who were selected by the available sampling method and completed the questionnaire. In order to statistically analyze the data, confirmatory factor analysis, exploratory factor analysis, KMO and Bartlett test, Cronbach's alpha, combined reliability coefficient (CR) and Pearson correlation coefficient were used. Statistical analysis of data was done with SPSS software version 23. Results: After confirming the face validity, 5 factors with a greater eigenvalue of 1 were identified through exploratory factor analysis, so that the 5 factors obtained in total were able to explain 70.55% of digital self-efficacy. Confirmatory factor analysis also showed the significance of the items of all 5 factors. Moreover, the coefficients obtained for convergent validity, test-retest reliability, Cronbach's alpha and composite reliability were all higher than 0.70, which indicates the appropriate reliability of this questionnaire. Conclusion: It can be concluded that the digital self-efficacy scale has good validity and reliability.