چکیده:
زمینه و هدف: هیجانات منفی از مواردی است که فرد مبتلا بـه اماس بـا آن درگیــر است و موجب کاهش فرصتهای آنها برای برقراری تعاملات اجتماعی میشود و این مسئله روابط اجتماعی، کیفیت زندگی و درنتیجه سلامت روان آنها را با تهدید مواجه میکند. هدف از پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی طرحواره درمانی با درمان شناختیرفتاری بر هیجانات منفی در زنان مبتلا بهام اس در شهر کرمانشاه بود. روش پژوهش: پژوهش حاضر از نوع هدف کاربردی و ازلحاظ روششناسی، نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون، گروه گواه و پیگیری دو ماهه بود. جامعهی آماری پژوهش شامل تمامی زنان مبتلا به بیماری مولتیپل اسکلروزیس (ام اس) شهر کرمانشاه طی سال 99-1398 بود که به مرکز آموزشی-درمانی امام رضا (ع) مراجعه نموده بودند. در این پژوهش به منظور انتخاب نمونه پژوهش، ابتدا بین بیماران زن مبتلا به بیماری مولتیپل اسکلروزیس که جهت دریافت خدمات درمانی به مرکز آموزشی-درمانی امام رضا (ع) شهر کرمانشاه مراجعه بودند، پرسشنامههای مورد پژوهش (با توجه به رعایت تمامی اصول بهداشتی در مواجه با بیماری ویروسی کرونا) توزیع شد، ابزار گردآوری دادهها شامل پرسشنامه DASS-21 بود. جهت تجزیه و تحلیل آماری دادهها از تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر و نرم افزار SPSS استفاده شد. یافتهها: یافتهها مبین این بود که در نمرات کلی هیجانات منفی شرکت کنندگان در گروه کنترل نسبت به نمره هیجانات منفی شرکت کنندگان در گروه مداخله اول (طرحواره درمانی) و شرکت کنندگان در گروه درمانی شناختی رفتاری از لحاظ آماری دارای تفاوت معنی داری بودند. این درحالی است که نمره هیجانات منفی در بین دو گروه مداخله طرحواره درمانی و درمان شناختی رفتاری تفاوت معنی داری نداشت؛ این وضعیت، در باره دو مولفه افسردگی و استرس صدق میکند. یعنی سطح افسردگی و استرس افراد حاضر در دو گروه مداخلات آموزشی نسبت به افراد حاضر در گروه کنترل کاهش معنی داری داشته است، اما تفاوتی بین دو گروه مداخله وجود نداشته است. درباره مولفه اضطراب نیز نتایج آزمون تعقیبی حاکی از آن است که هرچند اضطراب دو گروه مداخله دارای اختلاف میانگین (27/2 و 07/2) با گروه کنترل هستند اما این اختلاف معنادار نشده است. نتیجهگیری: بر اساس یافتههای موجود میتوان نتیجهگیری نمود تفاوتی میان اثر دو روش طرحواره درمانی و درمان شناختی - رفتاری بر کاهش هیجانات منفی وجود نداشت.
Background and Aim: Negative emotions are one of the things that a person with MS is dealing with and it reduces their opportunities to establish social interactions, and this issue threatens their social relationships, quality of life, and as a result, their mental health. The purpose of this study was to compare the effectiveness of schema therapy with cognitive behavioral therapy on negative emotions in women with MS in Kermanshah. Methods: The current research was of applied purpose type and in terms of methodology, it was quasi-experimental with a pre-test-post-test design, a control group and a two-month follow-up. The statistical population of the research included all women with multiple sclerosis (MS) in Kermanshah during 2019-2020 who had referred to the Imam Reza Educational-Therapeutic Center. In this research, in order to select the research sample, first of all, among the female patients with multiple sclerosis who were referred to the Imam Reza Educational-Therapeutic Center (AS) in Kermanshah to receive medical services, the research questionnaires were distributed (taking into account the observance of all health principles in the face of the corona virus disease), the data collection tool included the DASS-21 questionnaire. Analysis of variance with repeated measurements and SPSS software were used for statistical analysis of data. Results: The findings showed that there was a statistically significant difference in the overall negative emotions scores of the participants in the control group compared to the negative emotions scores of the participants in the first intervention group (schema therapy) and the participants in the cognitive behavioral therapy group. This is while there was no significant difference in the score of negative emotions between the two intervention groups of schema therapy and cognitive behavioral therapy. This situation applies to the two components of depression and stress. That is, the level of depression and stress of the people in the two educational intervention groups has decreased significantly compared to the people in the control group, but there was no difference between the two intervention groups. Regarding the anxiety component, the results of the follow-up test indicate that although the anxiety of the two intervention groups has a mean difference (2.27 and 2.07) with the control group, this difference is not significant. Conclusion: Based on the available findings, it can be concluded that there was no difference between the effects of schema therapy and cognitive-behavioral therapy on reducing negative emotions.