چکیده:
زمینه و هدف: امروزه سرطان به عنوان یک مشکل بزرگ سلامت عمومی بشمار میرود. از این رو هدف از پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش مثبت نگر و درمان متمرکز بر شفقت در خودمراقبتی، خود ارزشمندی، بهزیستی و مسئولیتپذیری زنان مبتلا به سرطان پستان بود. روش پژوهش: پژوهش حاضر، از نوع پژوهشهای نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون- پیگیری بود. جامعه آماری پژوهش را تمامی زنان مبتلا به سرطان مراجعه کننده به بیمارستان بوعلی در نیمه دوم سال 1398 تشکیل دادند. با توجه به فرمول کوکران، 45 نفر به صورت غیرتصادفی به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه خود مراقبتی بیماران ریگل و همکاران (2009)، پرسشنامه خودارزشمندی کروکر و همکاران (2003)، مقیاس بهزیستی روانشناختی ریف (1989)، پرسشنامه مسئولیتپذیری کالیفرنیا (۱۹۸۷) بود. درمان مبتنی بر دیدگاه روانشناسی مثبت نگر در 6 جلسه به مدت 6 هفته هر هفته 1 جلسه و هر جلسه 60 دقیقه برگزار شد. درمان مبتنی بر شفقت در 12 جلسه به مدت 12 هفته و هر هفته 1 جلسه و هر جلسه 60 دقیقه برگزار شد. در پژوهش حاضر دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس و آزمون تعقیبی بونفرونی تجزیه و تحلیل شد. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که آموزش مثبت نگر و درمان متمرکز بر شفقت در خودمراقبتی، خود ارزشمندی، بهزیستی و مسئولیتپذیری زنان مبتلا به سرطان پستان اثربخش بوده (001/0> P) و این نتایج از ثبات کافی برخوردار و در درازمدت تاثیر خود را حفظ نموده است. همچنین، بین اثربخشی آموزش مثبت نگر و درمان متمرکز بر شفقت بر خودمراقبتی، خود ارزشمندی، بهزیستی و مسئولیتپذیری در زنان مبتلا به سرطان پستان تفاوت معناداری وجود نداشت و تفاوت آنها تنها با گروه کنترل بود (001/0> P). نتیجهگیری: مشاوران و روان درمانگران میتوانند از این آموزشها جهت ارتقای خودمراقبتی، خودارزشمندی، بهزیستی و مسئولیتپذیری این افراد استفاده نمایند
Background and Aim: Today, cancer is considered as a major public health problem. Therefore, the purpose of this research was to determine the effectiveness of positive education and compassion-focused treatment in self-care, self-worth, well-being and responsibility of women with breast cancer. Methods: The current research was a quasi-experimental type with a pre-test and post-test-follow-up design. The statistical population of the study consisted of all women with cancer who referred to Bo Ali Hospital in the second half of 2019. According to Cochran's formula, 45 people were selected non-randomly as a statistical sample. The research tools included the self-care questionnaire of Rigel et al. (2009), the self-esteem questionnaire of Crocker et al. (2003), the Ryff psychological well-being scale (1989), and the California accountability questionnaire (1987). Treatment based on positive psychology was held in 6 sessions for 6 weeks, 1 session per week and each session lasted 60 minutes. Compassion-based therapy was held in 12 sessions for 12 weeks, 1 session each week, and each session lasted 60 minutes. In the present study, the data were analyzed using covariance analysis and Bonferroni's post hoc test. Results: The research findings showed that positive education and treatment focused on compassion are effective in self-care, self-worth, well-being and responsibility of women with breast cancer (P Conclusion: Counselors and psychotherapists can use these trainings to promote self-care, self-worth, well-being and responsibility of these people.