چکیده:
زمینه و هدف: از مهمترین خصوصیات دوره نوجوانی بلوغ زودرس و تغییرات هویتی است که در این میان اگر به مدیریت تغییرات هویتی و مسائل تربیتی و فرهنگی نوجوانان پرداخته نشود ممکن است در دوره بعدی زندگی دچار آسیبهای فراوانی شوند. بنابراین هدف اصلی پژوهش حاضر مدلیابی رابطه عزت نفس با تمایز یافتگی با میانجیگری ابراز وجود و هویت زودرس به منظور آسیب شناسی فرهنگی تربیتی نوجوانی بود. روش پژوهش: این پژوهش از جهت روش کمّی (توصیفی- همبستگی) و از نظر هدف کاربردی بود. جامعه آماری شامل دانشآموزان متوسطه دوم ناحیه 1 شهر تهران بودند که به صورت تصادفی تعداد 384 نفر بر اساس فرمول کوکران انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها نیز شامل پرسشنامه محقق ساخته بود که جهت تایید روایی صوری و محتوایی پرسشنامه محقق ساخته از نظرات کارشناسان استفاده گردید و جهت روایی مصاحبهها از روش قابلیت انتقال و بررسی توسط اعضاء استفاده گردید. برای محاسبه پایایی در بخش کمی از فرمول آلفای کرونباخ استفاده گردید. برای تجریه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و آمار استنباطی (مدلیابی معادل ساختاری) استفاده شد. یافتهها: یافتهها نشان داد که عزت نفس با تمایز یافتگی دارای ضریب بتا و سطح معناداری (101/0=R2 و 05/0> P) بود. همچنین ابراز وجود با تمایزیافتگی دارای ضریب بتا و سطح معناداری (133/- =R2 و 05/0> P) و هویت زودرس نیز با تمایزیافتگی دارای ضریب بتا و سطح معناداری (369/0=R2 و 05/0> P) بود. نتیجهگیری: بر اساس یافتهها میتوان نتیجه گرفت که عزت نفس با تمایز یافتگی با میانجیگری ابراز وجود و هویت زودرس دارای رابط معناداری است و لذا برنامهریزان نظام آموزشی و فرهنگی کشور میتوانند به منظور کاهش آسیبهای فرهنگی و تربیتی به عزت نفس و تمایزیافتگی جوانان در کنار عوامل دیگر توجه کنند.
Background and Aim: One of the most important characteristics of adolescence is early puberty and identity changes, in the meantime, if the management of identity changes and educational and cultural issues of adolescents are not addressed, they may suffer many injuries in the next period of life. Therefore, the main goal of the present study was to model the relationship between self-esteem and differentiation with the mediation of early self-expression and identity for the purpose of cultural pathology of adolescence. Methods: This research was applied in terms of quantitative method (descriptive-correlation) and in terms of purpose. The statistical population included the second high school students of district 1 of Tehran, 384 of whom were randomly selected based on Cochran's formula. The data collection tool also included a researcher-made questionnaire, which was used to verify the formal and content validity of the researcher-made questionnaire from the opinions of experts, and for the validity of the interviews, the method of transferability and review by members was used. Cronbach's alpha formula was used to calculate reliability in the quantitative part. Descriptive statistics and inferential statistics (structural equivalent modeling) were used for experiment and data analysis. Results: The findings showed that self-esteem with differentiation had a beta coefficient and a significant level (R2=0.101 and P2=133 and P2=0.369 and PConclusion: Based on the findings, it can be concluded that self-esteem has a significant relationship with the mediation of early self-expression and identity, and therefore, the planners of the country's educational and cultural system can reduce the cultural and educational damage to self-esteem and Pay attention to the differentiation of young people along with other factors.