چکیده:
زمینه و هدف: ورود به دانشگاه همواره با دامنهای از منابع فشارزای تحصیلی، مالی، ارتباطی، اجتماعی و گاهی دوری از خانواده همراه است. مطالعه حاضر با هدف تعیین برازش مدل ساختاری طرحوارههای ناسازگار براساس ترومای فردی و ترومای اجتماعی با میانجیگری سبکهای دلبستگی انجام شد. روش پژوهش: روش مطالعه از نوع همبستگی بود. جامعه آماری، کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج در سال تحصیلی 1400-1399 بودند. نمونه آماری شامل 380 نفر از دانشجویان بودند که به شکل دردسترس و مبتنی بر وب انتخاب شدند. از پرسشنامه سبک دلبستگی هازان و شاور (1987)، پرسشنامه طرحوارههای ناسازگار اولیه یانگ (1998)، پرسشنامه تجربه ترومای کودکی برنشتاین و همکاران (2003) و پرسشنامه محقق ساخته ترومای اجتماعی استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد ترومای فردی بر طرحوارههای ناسازگار اولیه با میانجیگری سبک دلبستگی ایمن تاثیر دارد (01/0> P)؛ ترومای فردی با میانجیگری سبک دلبستگی اجتنابی و دوسوگرا بر طرحوارههای ناسازگار اولیه تاثیر ندارند (05/0P)؛ ترومای اجتماعی بر طرحوارههای ناسازگار اولیه با میانجیگری سبک دلبستگی ایمن و اجتنابی تاثیر دارد (01/0> P)؛ ترومای اجتماعی با میانجیگری سبک دلبستگی دوسوگرا بر طرحوارههای ناسازگار اولیه تاثیر ندارد (05/0P). نتیجهگیری: نتایج نشان داد مدل ساختاری طرحوارههای ناسازگار براساس ترومای فردی و ترومای اجتماعی با میانجیگری سبکهای دلبستگی در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج از برازش کافی برخوردار است؛ بنابراین، فراهمسازی محیط مناسب از دوران کودکی میتواند کمک شایانی به کاهش اختلالات روانی و شخصیتی در جامعه کند
Background and Aim: Entering the university is always associated with a range of stressful academic, financial, communication, social and sometimes distance from the family. The present study was conducted with the aim of determining the fit of the structural model of maladaptive schemas based on individual trauma and social trauma with the mediation of attachment styles. Methods: The study method was correlational. The statistical population was all the students of Islamic Azad University, Karaj branch, in the academic year 2020-21. The statistical sample consisted of 380 students who were selected online. Hazan and Shaver's (1987) attachment style questionnaire, Young's early maladaptive schemas questionnaire (1998), Bernstein et al.'s (2003) childhood trauma questionnaire, and researcher-made social trauma questionnaire were used. Results: The results showed that personal trauma has an effect on early maladaptive schemas with the mediation of secure attachment style (P Conclusion: The results showed that the structural model of maladaptive schemas based on individual trauma and social trauma with the mediation of attachment styles in the students of Islamic Azad University of Karaj has a sufficient fit; Therefore, providing the right environment from childhood can help reduce mental and personality disorders in the society.