چکیده:
اشکال مختلف نمایش در ایران، بهواسطهی ویژگیهای منحصربهفردشان از زوایای گوناگونی امکان بررسی دارند. دراینمیان تعزیه، از شناختهشدهترین نمایشهای ایرانی، جنبههای شاخصی دارد که دامنهی پژوهشی گستردهای را فراهم میسازد. از مهمترین ویژگیهایی که کمتر به آن پرداخته شده حضور پررنگ و فعال کودکان در این نمایش است. بررسی این حضور ابعاد متنوعی دارد؛ تعریف کودک در تعزیه، جایگاه کودکان در متون مختلف تعزیه، انواع نقشهایی که کودکان میتوانند بپذیرند، شباهتها و تفاوتهای اجرای آنها با دیگر شبیهخوانان، عناصری که میتوانند پیونددهندهی حضور کودکان و مفهوم «هنر مقدس» در این نوع از نمایش شوند و نمادهای مرتبط با حضور آنها تنها بخشی از مواردیاند که میتوان به آنها پرداخت. این پژوهش سعی بر آن داشته تا با توجه به پیشینهی پژوهشی موجود در ارتباط با تعزیه، جایگاه کودکان و نمادهای مرتبط با آنها در این نمایش را به روش توصیفیـتحلیلی مورد بررسی قرار دهد و ارتباط بین این حضور و هنر مقدس را تحلیل کند. برای تحقق این امر به منابع کتابخانهای مراجعه شده و اطلاعات بهدستآمده، به روش کیفی تجزیه و تحلیل شدهاند. تجربهی حضور کودکان در تعزیه میتواند زمینهساز فرصتهای نمایشی جدیدی باشد که در پایان مقاله به این پیشنهادات پژوهشی پرداخته شده است.
Different forms of theatre in Iran can be examined dicussed from different points of view due to their unique characteristics. Meanwhile, Taziyeh, as one of the most well-known Iranian traditional theatres, has significant aspects that provide a wide scope for research. One of the most important features which is less discussed is the active presence of children in this traditional theatre. Some aspects of this presence are as follows: The definition of a child in Taziyeh, The Situation of children in different texts of Taziyeh, the roles that children can accept, the similarities and differences between their performances and other's in the performance, the factors which links the presence of children and the concept of "sacred art" in this type of traditional theatre, and the symbols related to the children. In this research we try to investigate the state of children and related symbols in Taziye in a descriptive-analytical way and we also analyse the relationship between this presence and sacred art, according to the literature. For this target, library sources has been referred to and the obtained information has been analysed qualitatively. Despite the commonalities between children's similitude performance and other Taziyeh actor's, we can list some features that are specific to the presence of children. One of the most obvious features is that the children from the audiences or even a doll, can play Ali Asghar's role. Among the many symbols of Taziyeh, there are symbols like the craddle that are specifically related to the children; and some symbols like the blood, that are considered as common symbols between children and other imitators. In addition to the fact that the features such as place and time and the children's outfit in Taziye _as a sample of the sacred art_, the experience of children's taking part in Ta'ziyeh can also make some new opportunities for the performances which are discussed at the end of the article.