چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی و مطالعه عوامل مرتبط با رضایت دانشجویان در تعاملات با کارکنان دانشگاه پردیس نازلو ارومیه انجام شد. روش پژوهش توصیفی- پیمایشی و از نوع معادلات ساختاری است. جامعۀ آماری شامل تمام دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه پردیس نازلو ارومیه در سال تحصیلی 1401-1402 میباشد. تعداد 259 نفر از دانشجویان به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای با استفاده از جدول مورگان به عنوان نمونه انتخاب خواهند شد. در این پژوهش با توجه به پیشینۀ موضوع برای بررسی وضعیت رضایت دانشجویان تحصیلات تکمیلی از تعاملات با کارکنان دانشگاه، از پرسشنامۀ رضایتمندی دانشجویان از تعامل با کارکنان استفاده شد. پرسشنامه رضایتمندی دانشجویان از تعامل با کارکنان، پرسشنامهای محقق ساخته می باشد که به منظور سنجش رضایتمندی دانشجویان از تعامل با کارکنان طراحی شده است. این پرسشنامه دارای 35 سوال می باشد و بر اساس طیف پنح گزینهای لیکرت با سوالاتی مانند (هنگام مراجعه به کتابدار ایشان ورود مرا با لبخند و زبانبدنی، خوشامد میگوید) به سنجش رضایتمندی دانشجویان از تعامل با کارکنان میپردازد. برای تجزیه و تحلیل دادهها، از هر دو نوع آمار توصیفی و آمار استنباطی استفاده شد. نتایج نشان داد میانگین وضعیت رضایت دانشجویان از تعاملات کارکنان دانشگاه 2.83با انحراف معیار0.86به دست آمده است که از میانگین آماری(3) کوچکتر است و این تفاوت در سطح 0.01معنادار است؛ زیرا (0.01<p) بنابراین با 99درصد اطمینان میتوان گفت که میزان وضعیت رضایت دانشجویان از تعاملات کارکنان دانشگاه پایین از حدمتوسط(3) بود. براساس نتایج تحقیق مشخص شد که عوامل آراستگی ظاهری، قدرت درک نیازهای دانشجویان، قدرت، حضور مداوم در محل کار، تسهیل امورات دانشجویان، خوش اخلاقی و خوشرویی، تخصص، تجربه، توانمندی در امور اداری، اثربخشی سازمانی، تعهدسازمانی وکارایی سازمانی رابطه مثبت و معنیداری با رضایت دانشجویان از تعاملات با کارکنان دارند.
The present research was conducted with the aim of investigating and studying the factors related to student satisfaction in interactions with the staff of nazlo urmia university. The research method is descriptive-survey and structural equations type. The statistical population includes all graduate students of nazlo urmia university in the academic year 1401-1402. 259 students will be selected as a sample by random cluster sampling using morgan's table. In this research, according to the background of the subject, the questionnaire of students' satisfaction with the interaction with the staff was used to investigate the satisfaction status of postgraduate students from the interaction with the university staff. The questionnaire of students' satisfaction with interaction with employees is a researcher-made questionnaire designed to measure students' satisfaction with interaction with employees. This questionnaire has 35 questions and based on the likert scale with questions such as (when i go to the librarian, he welcomes my arrival with a smile and body language). Both descriptive statistics and inferential statistics were used to analyze the data. The results showed that the average level of students' satisfaction with university staff interactions was 2.83 with a standard deviation of 0.68, which is smaller than the statistical average (3) and this difference is significant at the 0.01 level; because (p<0.01), so with 99% confidence, it can be said that the level of students' satisfaction with university staff interactions was lower than average (3). Based on the results of the research, it was determined that the factors of appearance, the ability to understand students' needs, strength, continuous presence at the workplace, facilitation of students' affairs, good manners and good manners, expertise, experience, ability in administrative affairs, organizational effectiveness, organizational commitment and organizational efficiency they have a positive and significant relationship with students' satisfaction from interactions with staff.
خلاصه ماشینی:
جدول (٤): شاخص های توصیفی برای متغیرهای پژوهش فراوانی , حد پایین , حد بالا , میانگین 259, 4/00, 15/00, 7/56 259, 3/00, 21/00, 6/42 259, 5/00, 19/00, 10/53 259, 3/00, 18/00, 9/98 259, 2/00, 26/00, 8/32 259, 1/00, 23/00, 5/75 259, 3/00, 17/00, 12/35 259, 2/00, 17/00, 11/69 259, 7/00, 27/00, 15/45 259, 6/00, 18/00, 14/42 259, 3/00, 24/00, 9/52 259, 5/00, 23/00, 7/48 259, 3/00, 20/00, 6/28 مقوله ها/ متغیرها انحراف معیار آراستگی ظاهری 0/98 قدرت درک نیازهای دانشجویان 1/02 گرایش به رابطه مداری 0/99 قدرت 1/25 حضور مداوم در محل کار 1/46 تسهیل امورات دانشجویان 0/93 خوش اخلاقی و خوش رویی 1/38 تخصص 1/06 تجربه 1/11 توانمندی در امور اداری 2/35 اثربخشی سازمانی 1/64 تعهد سازمانی 1/97 کارایی سازمانی 2/02 روایی تشخیصی یا واگرا توانایی یک مدل اندازه گیری انعکاسی را در میزان افتراق مشاهده پذیرهای متغیر پنهان آن مدل با سایر مشاهده پذیرهای موجود در مدل را میسنجد و برای سنجشش آزمون فورنل لارکر پیشنهاد شده (محسنین و اسفیدانی، ١٣٩٣)؛ که در این آزمون جذر مقادیر AVE با همبستگی بین سازه ها مقایسه میشود و باید جذر AVE همه سازه ها بزرگتر از مجذور همبستگی بین سازه ها باشد (هایر و همکاران ، ٢٠١٤) که در این مطالعه با توجه به جدول (٣) روایی تشخیصی مدل تایید می شود.
com Castro & Armario and Ruiz )2004), »the influence of employee organizational citizenship behavior customer Layalty, international», Journal of Service Industry Management, Vol. 15, N.
M. )1994), » organizational citizenship behavior: Construct redefinition, measurement, and validation», Academy of Management Journal, Vol. 37, No. 4, pp.