چکیده:
آموزش الکترونیکی یا آموزش غیرحضوری به عنوان یک پارادایم جدید در آموزش مدرن، عبارت است از مجموعه فعالیتهای آموزشی که با استفاده از رسانههای الکترونیکی و فناوریهای آموزشی در موسسههای آموزشی صورت می گیرد و جزء محیط های شاخص یادگیری در عصر اطلاعات محسوب می شود. از مهمترین دستاوردهای عصر فناوری اطلاعات، آموزش غیرحضوری است که موجب تحولی بزرگ در نظامهای آموزشی شده است. مراکز آموزشی برای افزایش کامیابی خود در امر آموزش، چاره ای جز اتخاذ رویکردی منعطف با محیط بیرونی یعنی آموزش از راه دور یا آموزش غیرحضوری که به صورت مجازی و الکترونیکی ارائه می گردد، ندارند. هدف از انجام تحقیق حاضر این است که با مطالعه نقاط قوت و ضعف (SW) آموزش های غیرحضوری،به مدیران مدارس و موسسات آموزشی در اتخاذ راهبردهای مناسب در راستای بهبود آموزش و ارتقاءی عملکرد آموزشی کمک شود. بدین منظور، از طریق نمونه گیری هدفمند، اطلاعات 15 نفر از معاونان توسعه مدیریت، معلمان، کارشناسان سنجش تحصیلی و اعضای انجمن های اولیاء و مربیان آموزش و پرورش منطقه 3 تهران، از طریق مصاحبههای نیمه ساختار یافته گردآوری و تجزیه و تحلیل شد و با استفاده از روش نظریه برخاسته از داده، مطالعه نقاط قوت و نقاط ضعف آموزشهای غیرحضوری در وزارت اموزش و پرورش طراحی گردید. یافتههای این تحقیق کیفی نشان میدهند که بکارگیری صحیح آموزش غیرحضوری میتواند موجب ارتقاء جایگاه و اعتبار مدارس در سطح آموزش و پرورش، افزایش تعاملات درون مدرسه ای، و ارتقاء رضایتمندی والدین، دانش آموزان، و کادرآموزشی گردد.
Distance education or non-attendance education, as a new paradigm in modern education, is a set of educational activities that take place using electronic media and educational technologies in educational institutions and is considered as one of the key learning environments in the information age. Distance education is one of the most important achievements of the information technology era, which has caused a great progress in educational systems. In order to increase their success in education, educational centers have no choice but to adopt a flexible approach with the external environment, i.e. distance education or non-attendance education that is provided in virtual and electronic forms. The purpose of this research is to study the strengths and weaknesses of (SW) non-attendance trainings, to School managers and educational institutions should be helped in adopting appropriate strategies in order to improve education and improve educational performance. The purpose of the current research is to help schools and educational institutions managers adopt appropriate strategies to renovate education and improve educational performance by identifying the socio-economic strengths and weaknesses (SW) of distant education. In order to do so, applying a purposive sampling, the data of 15 individuals including management development assistants, teachers, academic assessment experts and members of parents' and trainer’s associations of the 3rd district of Tehran were collected and analyzed through semi-structured interviews. Applying a grounded theory, studying the strengths and weaknesses of distant education was developed. Findings of this qualitative research show that the correct application of distant education can improve the status and credibility of schools at the Education Association of Tehran, increase intra-school interactions, and increase the satisfaction of parents, students, and teaching staff.
خلاصه ماشینی:
بدین منظور، از طریق نمونه گیری هدفمند، اطلاعات ١٥ نفر از معاونان توسعه مدیریت ، معلمان ، کارشناسان سنجش تحصیلی و اعضای انجمن های اولیاء و مربیان آموزش و پرورش منطقه ٣ تهران ، از طریق مصاحبه های نیمه ساختار یافته گردآوری و تجزیه و تحلیل شد و با استفاده از روش نظریه برخاسته از داده ، مطالعه نقاط قوت و نقاط ضعف آموزش های غیرحضوری در وزارت اموزش و پرورش طراحی گردید.
Effectiveness of Online Education محتوایی مطالعه نقاط قوت و ضعف آموزش های غیرحضوری در وزارت آموزش و پرورش نپرداخته اند.
Desteghe, Engelhard, Vijgen, Koopman, Dilling-Boer, Schurmans and Heidbuchel 4.
Gillespie, Meyers, Lachmann, Redd and Zenilman 5.
Nyamushamba, Mapiye, Tada, Halimani and Muchenje 1 .
O'Reilly, Froud, Johal, Willia2ms, Warhurst, Morgan and Le Gales نظر به مطالعات انجام شده توسط محققان در منابع داخلی و بین المللی می توان عنوان کرد که مطالعات قابل توجهی در خصوص نقاط قوت و نقاط ضعف آموزش غیرحضوری در وزارت آموزش و پرورش انجام نشده است ، پتانسیل توسعه نظری قابل ملاحظه ای در این حوزه ها وجود دارد.
بنابراین ، با توجه به این که مفهوم مدل سازی در آموزش غیرحضوری، مفهومی جدید در ادبیات آموزشی بوده و کمتر پژوهشگری آموزش غیرحضوری را بر اساس مفاهیم اقتصادی-اجتماعی مورد بررسی قرار داده است ، تببین و توسعه این مفهوم ، به غناسازی ادبیات کمک می کند، همچنین انجام این تحقیق خلاء عملیاتی برای مورد مطالعه و فعالان حوزه آموزش را پر خواهد کرد و راه حل های عملیاتی و نوین جهت آموزش را به آن ها ارائه خواهد داد.