چکیده:
مقاله حاضر به بررسی تطبیقی ارزشها، نگرشها و رفتار مدیران سازمانهای آموزشی در کشورهای ایران،
سوئد و ژاپن با استفاده از روش تطبیقی (جرج بردی) که شامل توصیف، تفسیر، همجواری و مقایسه است
میپردازد. با توجه به تفاوتهای فرهنگی، اجتماعی و تاریخی و شباهتهایی از جمله توسعه فنآوری،
توسعه اقتصادی به روشهای نوین، اهمیت به تمایلات فرهنگی جامعه و تربیت و آموزش درست کودکان
در این کشورها، تحلیل دادههای جمعآوری شده نشان میدهد که مدیران سازمانهای آموزشی هر کشور،
با توجه به ارزشها و نگرشهایی که در جامعه آن کشور پدیدار است، به شیوههای متفاوتی در مدیریت
سازمانهای خود عمل میکنند. علاوه بر این، نتایج تحقیق نشان میدهد که دغدغههای مدیران سازمانهای
آموزشی در هر کشور نیز متفاوت است و درک این تفاوتها میتواند به بهبود مدیریت سازمانهای
آموزشی در کشورها کمک کند.
خلاصه ماشینی:
(لرزاده، ۱۳۹۴) بر این اساس، تعریف رفتار سازمانی در سازمانهای آموزشی شامل مجموعهای از فعالیتها، ارزشها، نظریات، مفاهیم، روشها، و فرآیندهایی است که در یک سازمان آموزشی تعریف میشود که به منظور تحقق اهداف آموزشی و پرورشی، ارتقای کیفیت ارائه خدمات آموزشی، بهینهسازی عملکرد و کارایی، و توسعه دانش و تجربیات در حوزهی آموزش و پرورش به کار گرفته میشو (نوروزی و همکاران، ۱۳۹۰رفتار در سازمانهای آموزشی به عنوان رفتارهایی که اعضای سازمان آموزشی از جمله مدیران، معلمان و دانشآموزان انجام میدهند، شامل تمامی عملکردهای خود است.
به طور کلی، ارزشها در سازمانهای آموزشی به معنای اصول و ایدئولوژیهایی هستند که به منظور بهبود آموزش و پرورش دانشآموزان و ارائه خدمات بهتر به جامعه مورد استفاده قرار میگیرند مفهوم ارزش در سازمانهای آموزشی به عنوان یکی از مفاهیم کلیدی مطرح شده است.
School leadership in Sweden: A cross-cultural study comparing values and practices.
Gary DeCoker Christopher Bjork: Management values in Japanese educational organizations.
School leadership for culturally responsive education: A study of principals' perspectives from diverse contexts.
Leadership in Swedish schools: A comparative study of headteachers and middle managers.
Leadership and management development in education.
A Study on the Role of Japanese School Principals in Promoting Collaborative Learning: Focusing on the Relationship between Leadership Styles and Teachers' Perceptions.
International Journal of Educational Management, 31 (2), 183-193.
International Journal of Educational Management, 31 (2), 183-193.