چکیده:
هدف از این پژوهش ایجاد یک نوع همجوشی بین دو ناحیه ارزشمند در مدیریت منابع انسانی یعنی
مدیریت استعداد و مدیریت دانش در جهت مزیت رقابتی بیشتر، جذب نیروی مستعد، توسعه و نگهداری
آن است لذا به ارائه مدل مدیریت استعداد هوشمند میپردازد. روش تحقیق توصیفی با رویکرد پیمایشی و
مبتنی برمدل معادلات ساختاری واریانس محور است. اطلاعات مورد نیازبرای تحلیل از پرسشنامه محقق
ساخته که روایی صوری و محتوایی ان از منابع موجود و نظرات صاحبنظران و پایایی ان با محاسبه ضریب
٠) تعیین گردید. جامعة آماری این پژوهش اعضاء هیئت علمی استادیار به بالا و / الفای کرونباخ ( ٨٨٢
کارکنان با مدرک فوق لیسانس به بالا که جمعا ١٢٠٠ نفراند. روش نمونه گیری، تصادفی طبقه ای که با
استفاده از فرمول کوکران تعداد ٢٩١ نفر به عنوان حجم نمونه آماری انتخاب گردید و درنهایت تجزیه و
تحلیل داده ها با استفاده از امار توصیفی واستنباطی و نرمافزار لیزرل انجام ویافته های حاصل از تحلیل عاملی
اکتشافی، استراتژی، جذب، ارزیابی و کشف استعداد را به عنوان مولفههای اصلی مدیریت استعداد و
یادگیری سازمانی، بسط و تسهیم و خلق دانش را به عنوان مولفه های اصلی مدیریت دانش نشان داد همچنین ضرایب استاندارد مولفههای مدیریت استعداد و مدیریت دانش، نشان داد که در میان ١٣ بعد
٠) به / ٠) و حفظ استعداد با ضریب استاندارد ( ٨٨ / مدیریت استعداد، توسعه استعداد با ضریب استاندارد ( ٩٠
٠) و / ترتیب بیشترین اثرگذاری و در میان ١٣ بعد مدیریت دانش، بسط و تسهیم با ضریب استاندارد ( ٩٥
٠) به ترتیب بیشترین اثرگذاری رادارند. تحلیل عاملی تاییدی نیز / یادگیری سازمانی با ضریب استاندارد ( ٨٨
همسانی درونی سازهها را بالای ٠٥ / نشان داد و مدل ارائه شده باشاخصهای برازندگی تاییدگردید
خلاصه ماشینی:
دانشجوي کارشناسي ارشد مديريت آموزشي، موسسه آموزش عالي روزبهان، ساري، ايران چکيده هدف از اين پژوهش ايجاد يک نوع همجوشي بين دو ناحيه ارزشمند در مديريت منابع انساني يعني مديريت استعداد و مديريت دانش در جهت مزيت رقابتي بيشتر، جذب نيروي مستعد، توسعه و نگهداري آن است لذا به ارائه مدل مديريت استعداد هوشمند ميپردازد.
اطلاعات مربوط به پرسشنامه مديريت استعداد هوشمند (به تصویر صفحه مراجعه شود) يافته هاي تحقيق يافته هاي جمعيتشناختي: يافتههاي حاصل از تحليل توصيفي دادهها با توجه به ويژگيهاي جمعيت شناختي شرکتکنندگان از حيث جنسيت، سن، ميزان تحصيلات، گروه علمي و رتبه علمي نشان داد تعداد ١٦١ نفر از پاسخگويان معادل ٥٥/٣ درصد از کل پاسخگويان مردو داراي بيشترين فراواني و تعداد ١٣٠ نفر معادل ٤٤/٧ درصد از پاسخگويان زن و داراي کمترين فراواني و داراي ميانگين ١/٤٤ و انحراف استاندارد ٠/٤٩٨ ميباشند.
نتايج تحليل عاملي تأئيدي در شکل (٣) ضرايب استاندارد مستقيم، روابط بين مؤلفههاي موجود در متغير مديريت استعداد و شکل (٤)مدل اندازهگيري در حالت ضرايب معناداري (آمارههاي T) به ترتيب نشان داده شده است.
سوال دوم پژوهش: مدل مديريت استعداد هوشمند در واحدهاي دانشگاه آزاد اسلامي استان خراسان رضوي چگونه است؟ در ابتدا براي اجراي تحليل عاملي لازم است آزمون کايزرمايراولکين (KMO) و آزمون بارتلت ٢انجام گيرد تا از کفايت نمونهگيري و اينکه ماتريس همبستگي در جامعه برابر صفر نيست، مطمئن شد که شرح آن در جدول (٩) ارايه گرديده است.