چکیده:
بشر از آغاز پیدایش زندگی اجتماعی، تاکنون، همواره در آرزوی دستیابی به جامعهای مطلوب، به طراحی آرمانشهرهای گوناگون، دست یازیده است. در برابر، خداوند متعال نیز آرمانشهر والای انسانی الهی را طراحی، تبیین و وعده داده است که بشریت، با ظهور حضرت مهدی؟عج؟، آن جامعه برخاسته از تعالیم وحیانی را تجربه خواهد کرد. براساس آموزههای قرآن و روایات، این آرمانشهر، دارای ویژگیهای ممتاز و بیبدیلی است که آن را نسبت به آرمانشهرهای دیگر، شاخص و برجسته میکند. یافتههای این پژوهش که با روش توصیفی _ تحلیلی به بازخوانی آیات و روایات پرداخته، مدلل نموده است که آرمانشهر مهدوی، دارای ده ویژگی بیهمانند: 1. حتمیت تحقق آرمانشهر مهدوی؛ 2. جهانگستردگی و فراگیر بودن؛ 3. ولایتِ مداوم انسان کامل؛ 4. عدالت و حقمداری گسترده؛ 5. اتحاد و همبستگی توحیدمدار مردمان؛ 6. شکلگیری ارتباطات و مناسبات صحیح انسانی؛ 7. بنیادگذاری سبک زندگی مردم بر آموزههای دین الهی؛ 8. آزادی فردی، اجتماعی و معنوی؛ 9. امنیت گسترده و دادن پناهندگی به حقیقتپژوهان؛ 10. آبادانی، رشد و استواری اعجاببرانگیز میباشد. برخی از این ویژگیها گرچه در اسم، آرمانی مشترک، مینماید، ولی با دقت و ژرفنگری در کم و کیف آن، بیبدیل و ممتاز بودن آنها، آشکار میگردد.
From the beginning of social life until now, evil has always designed various utopias in the desire to achieve a desirable society. On the other hand, God Almighty has designed, explained and promised the utopia of a sublime divine human being that humanity, with the advent of Hazrat Mahdi (pbuh), will experience that society arising from the teachings of revelation. According to the teachings of the Qur'an and hadiths, this utopia has unique and unparalleled characteristics that make it stand out from other utopias. The findings of this study, which re-read the verses and narrations by descriptive-analytical method, have argued that Mahdavi utopia has a unique feature; 1. The certainty of the realization of the Mahdavi utopia 2. The universality and comprehensiveness, 3. The continuous guardianship of the perfect man, 4. Widespread justice and right-orientation, 5. Unity and solidarity of monotheistic peoples, 6. Formation of correct human relations and relations, 7. Establishment of people's lifestyle based on the teachings of the divine religion, 8. Individual, social and spiritual freedom, 9. Extensive security and granting asylum To the truth-seekers 10. Prosperity, growth and stability are amazing. Some of these features, although they seem to have a common ideal in the name, but with their care and insight, their uniqueness and excellence are revealed.
خلاصه ماشینی:
خداوند متعال نیز به عنوان آفریدگار و پروردگار جهان هستی و جامعه بشری، به طراحی و معرفی جامعه آرمانی الهی پرداخته است؛ براساس طراحی الهی، بدون شک زندگی اجتماعی بشر، همواره در حال پیشرفت و تکامل یا فرود و افول بوده، تا در نهایت و غایت تاریخ، به جامعهای منتهی میشود که از آن در قرآن، با عنوان حاکمیت شایستگان، صالحان و پارسیان و در روایات به «آرمانشهر مهدوی» یاد شده است.
بدینسان، گستره جامعه آرمانی مهدوی، همه انسانها را در بر میگیرد و آرمانشهر مهدوی، جهان وطنی خواهد شد؛ زیرا جهان به سوی تشکیل جامعهای واحد به نام «امت اسلامی» ره میبرد: (إِنَّ هَذِهِ أُمَّتُكُمْ أُمَّةً وَاحِدَةً وَأَنَا رَبُّكُمْ فَاعْبُدُونِ( (انبیاء: 92) «این همان امّت شما، امت واحدی است و من پروردگار شما هستم؛ پس مرا پرستش کنید!» نیز: (وَإِنَّ هَذِهِ أُمَّتُكُمْ أُمَّةً وَاحِدَةً وَأَنَا رَبُّكُمْ فَاتَّقُونِ( (مؤمنون: 52) «و این امّت شما امّت واحدی است؛ و من پروردگار شما هستم؛ پس، از مخالفت فرمان من بپرهیزید!» بدینسان، مرزهای جامعهآرمانی مهدوی، فکری است، نه جغرافیایی و نام شهروندان آن، یعنی «مسلمانان» از قبل توسط حضرت ابراهیم؟ع؟، انتخاب شده است: (مِلَّةَ أَبِیكُمْ إِبْرَاهِیمَ هُوَ سَمَّاكُمُ الْمُسْلِمِینَ مِنْ قَبْلُ( (حج: 78)«از آئین پدرتان ابراهیم پیروی کنید؛ خداوند شما را در کتابهای پیشین و در این کتابآسمانی «مسلمان» نامید» بدین رو این جامعه، مرزهای جغرافیایی و سیاسی را در نوردیده و تنها دارای مرزهای عقیدتی است(طباطبائی، 1374: ج4، 213).