چکیده:
دینپژوهی، اگر چه دانشی کهن ولی مطالعهای رو به گسترش است که هر ساله نتایج، پیامد و یافتههای نوینی را پیشرو مینهد و ژرفای عمیقتری را تجربه میکند، به گونهای که این دستآوردها و نتایج، تفاوتهای زیاد و ثانیاً نتایج آن اکثراً، اعتبار علمی کوتاه مدتی داشته و با انتقادات، ردیهها و نهایتاً اصلاحاتی، دگرگون میشوند. اکنون پرسش مهم آن است که اولاً «چه عوامل و موانعی این گونه کاستی یا تغایرها را دامن میزند؟» و ثانیاً «آیا این موانع و آفات از محققان ریشه میگیرد یا اقتضای عرصه و نوع تحقیق میباشد؟!» مقاله پیشرو، با بررسی شرایط و ویژگیهای عرصه تحقیق در ادیان که با نوعی نقد تحلیلی- مصداقی همراه است، موانعی همچون «کمبود منابع لازم برای پژوهش» و «ضعف در روش مطلوب پژوهش» را مربوط به عرصه و نوع تحقیق و «اعتقادات فردی محقق»، «وجود پیشفرضها» و «عدم درک معنوی موجود در ادیان» را آسیبهایی برخاسته از محققان این عرصه دانسته است و گونه دوم آسیبها همانند «اعتقادات فردی محقق»، «وجود پیش فرضها» و همچنین آسیبهای نخستین موانع مربوط به «ضعف در روش مطلوب پژوهش»، که از شخصیت، دانش، باورها و پیشفرضهای محقق نشأت می-گیرد.
Religious studies, although an ancient science, is an expanding study that advances new results, outcomes, and findings every year and experiences deeper depths, so that these achievements and results are very different, and secondly, the results are often credible. They have a short-term science and are transformed by criticism, denial, and ultimately reform. The important question now is, first, "What are the factors and obstacles that drive such shortcomings or changes?" And secondly, "Are these obstacles and pests rooted in researchers or is it necessary for the field and type of research ?!" The present article, by examining the conditions and characteristics of the field of research in religions, which is accompanied by a kind of analytical-exemplary critique, addresses obstacles such as "lack of necessary resources for research" and "weakness in the optimal method of research" related to the field and type of research. The individual beliefs of the researcher "," the existence of presuppositions "and" lack of spiritual understanding in religions "are considered as damages arising from researchers in this field, and the second type of damages such as" individual beliefs of the researcher "," existence of presuppositions "and also damages The first obstacles related to